Zvoní ropě v Evropě hrana?
štítek Ekologie čtení na 2 minuty
Při pohledu na přeplněnou dálnici D1 se zdá utopické předpokládat, že ropě a spalovacím motorům zvoní hrana. Avšak Evropská komise chce do roku 2050 kontinent bez uhlíku. Aby tento cíl splnila, musí vyřešit hlavně energetickou otázku.
Německé automobilky v čele peletonu
Nejedná se pouze o ropné společnosti, které se tato změna dotkne. Prozatím jsou hlavní aktérem automobilky, a to především německé. Uvědomily si, že bude velmi těžké udržet dvojí výrobu, a to jak spalovacích motorů tak elektromotorů. Z toho důvodu chtějí již v roce 2035 přejít na výrobu elektroaut a skončit, anebo alespoň utlumit, výrobu klasických aut. Tato skutečnost bude mít dopad i na poptávku po energiích.
Související
Z Totalu se stala Totalenergie
Tento trend potvrdila nedávno velká francouzská společnost Total, která se přejmenovala na Totalenergie. Nejedná se pouze o změnu názvu s marketingovým cílem, ale o změnu celé podnikové filosofie. Generální ředitel společnosti Patrick Pouyanné v rozhovoru pro Bursorama potvrdil tuto tendenci i na poli čerpací stanic. Totalenergie se již nyní angažuje ve stavění dobíjecích stanic ve velkých evropských městech. Co však brzdí snahu firmy v jejich rychlejším budování, je jejich vysoká cena. Jedna rychlodobíjecí stanice stojí přibližně 250000 euro, tedy přibližně 6,4 milionů korun. Právě tento rychlý způsob mají řidiči nejraději, dobití auta na ní trvá mezi 10 až 12 minutami.
Kdo to zaplatí?
Bezuhlíková Evropa bude jistě šetrnější pro životní prostředí. Otázkou je, jak celý proces financovat. Evropský průmysl potřebuje pro své fungování emisní povolenky CO2, jimiž se financují ekologické projekty. Nyní EU uvažuje o stejném principu, který se však rozšíří na transport a stavební sektor. Měl být obdobný jako emisní povolenky. Problém však je v tom, že náklady na ně se přenesou na zákazníka, protože zaplatí vyšší cenu. To není zrovna dobrý nápad v době, kdy celým světem obchází strašák inflace. Ropě zvoní hrana, pokud budou spotřebitelé ochotní si více platit. To je možné v Německu, nikoliv však v evropských zemích, kde je kupní síla menší než německá.