I reklamací lze získat věrné zákazníky

čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Dlouhodobé kvalitní obchodní vztahy jsou pro všechny firmy a OSVČ nesmírně důležité. O úspěchu podnikatele nebo firmy rozhodují spokojení zákazníci. Když se stávají spokojení zákazníci pravidelnými odběrateli zboží a služeb, získává živnostník i firma oproti konkurenci náskok. Věrné zákazníky je možné získat i úspěšnou reklamací.

Konkurence ve všech oborech je v současné době nesmírně velká a tvrdá, získávat nové zákazníky je náročné i pro velké firmy, natož pro menší společnosti nebo drobné živnostníky. Noví věrní zákazníci se nezískávají pouze kreativní reklamou a kvalitním zbožím či službou. Dobré image si prodejci i dodavatelé získávají i reklamací.

Jestliže umíme přiznat naši chybu a rychle ji napravíme, tak překvapivě více získáváme než ztrácíme.

Chyby patří k životu

Oprávněné reklamace jsou důsledkem chyby. I ti nejlepší pracovníci mohou udělat chybu, vyrobit zmetek, chyby zkrátka k životu patří. I při důrazu na minimalizaci chyb k nim dochází ve všech lidských činnostech. Dobří živnostníci a firmy se však odlišují svým přístupem k oprávněným reklamacím, umí svoji chybu rychle a ke spokojenosti zákazníka odstranit a hlavně se z ní poučit, aby k obdobným chybám již nedocházelo.

Reklamace je zpětná vazba a pomáhá zlepšovat kvalitu poskytovaných služeb. Cílem dobrých reklamací je zabezpečit, aby k obdobným reklamacím již nedocházelo, zlepšit na základě jejich podnětů naší práci a samozřejmě vnuknout zákazníkovi pocit, že reklamace je pro firmu pokračováním obchodu, že zaplacením faktury péče o zákazníka ze strany firmy nekončí.

Berme reklamaci jako naši šanci

Reklamační proces nemá nikdo rád, ani ti, kdo reklamaci vyřizují ani ti, kteří zboží nebo službu reklamují. Pro prodávajícího je však úspěšný postoj při reklamaci možností, jak si zlepší povědomí mezi potenciálními zákazníky. Dobrá reklamace zlepšuje image.

Živnostníci nebo firmy, kteří jsou vstřícní k napravení svých chyb, škod a oprávněné reklamace rychle vyřídí ke spokojenosti zákazníka, ti si tímto svým pozitivním přístupem získávají nové trvalé zákazníky.

Všem reklamacím je vhodné věnovat dostatečnou pozornost, nejenom samotné výrobě a prodeji. Péče o zákazníky pokračuje i dobrou reklamací. Férový přístup k reklamaci našeho výrobku nebo služby je šancí, jak získávat nové zákazníky.

Pozor na věčné stěžovatele

Při vstřícném postoji k reklamacím je potřeba počítat s tím, že někteří odběratelé jsou věční a zpravidla neoprávnění stěžovatelé, kterým se zavděčit je nesmírně těžké. I když budou naše služby nadstandardní, tak budou mít tito odběratelé neustále nějaké problémy.

Proto platí, že stejně jako je důležité umět napravit chyby a omluvit se za ně, tak je potřebné umět být asertivní a neustále nespokojeným a neoprávněně si stěžujícím zákazníkům zkrátka reklamace neuznávat a obchodní spolupráci s těmito odběrateli ukončit.

Petr Gola

Další články k tématu Reklama a propagace

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí