Vítězové roku 2020: Bitcoin a Tesla
štítky Investování Kryptoměny Osobní finance čtení na 2 minuty | přečteno 6×
Neuvěřitelného zhodnocení se nedočkaly tituly z oblasti farmaceutického průmyslu nebo telekomunikačních společností, ale velmi spekulativní Tesla a také kryptoměna bitcoin. Zatímco třeba zlato dosáhlo ročního zhodnocení okolo 21 %, bitcoin vzrostl ze sedmi tisíc a překročil hodnotu 37000 dolarů.
Věčný růst bitcoinu
Pro růst bitcoinu jistě existují objektivní důvody. Zatímco svět zaplavují nově vytištěné dolary a eura, počet bitcoinů je pevně stanovený algoritmem. Lidská a politická rozhodnutí na něj nemají vliv. Tato stabilita v nejistých dobách má svoji cenu. Koronavirus také urychlil přechod k digitální společnosti, v níž bude mít bitcoin jistě větší místo. Toto vše přesto nevysvětluje jeho nárůst o stovky procent za rok. Cena bitcoinu je v současnosti nadhodnocená. Výš ji ženou pouze další davy investorů, jak soukromých tak firemních. Ti se bojí, že jim uniká jedna z nejvýnosnějších investic za rok 2020. Oblibu kryptoměn povrzuje i Ethereum. Tato kryptoměna zažila strmý růst. Před rokem se obchodovala okolo 140 dolarů, a dnes je jeho cena přes 1000 dolarů. Odhadnout konečnou cenu kryptoměn je proto nemožné. Jisté je jedině to, že vyhraje ten, kdo první uteče, protože nic neroste do nebe.
Související
Nezkrotná Tesla
Americkým akciím bezkonkurenčně kralovala Tesla. Výrobce elektromobilů nabídl investorům pohádkové zhodnocení ve výši 696 procent za rok. Předběhl tak akcie Moderny, jež narostly o 453 procent za rok, a softwarové společnosti Zoom se 400 procenty. U Moderny, která vyvinula vakcínu proti covidu, je to pochopitelné. Stejně tak u společnosti Zoom, jež se specializuje na softwarové pořádání videokonferencí. Avšak v případě Tesly prodávající eloktroauta v době, kdy platí po celém světě různé lockdowny, je výše ceny za akcie těžko pochopitelná.
Bitcoiny i Tesla nám ukazují, že na burze nerozhoduje ani tak racionální úvaha, jako spíše intuice obchodníka. Jasné důvody pro tak velké ocenění těchto dvou aktiv neexistují. Co však existuje, je chuť je kupovat. Právě ten, kdo dokáže mentalitu nakupujících pochopit, pozná, kdy je příhodný čas z rozjetého burzovního vlaku vystoupit.