Proč komunikovat s úřady?
štítek Daně čtení na 2 minuty
Plnění běžné firemní agendy je pro řadu zaměstnavatelů i živnostníků náročné. Těžko se hledají rezervy pro plnění činností navíc. Pro některé je komunikace s úřady pouze „nutným zlem“ a omezují ji na minimum. Není to správný postup. Správná komunikace šetří peníze a minimalizuje riziko sankcí od veřejné správy.
Nedostatečná hotovost a nemožnost platit faktury, to není pro většinu firem i živnostníků nic mimořádného. Důvodů může být celá řada. Např. i časový nesoulad mezi placením dodavatelům a inkasem od odběratelů. Problémy s cash-flow řeší většina firem i osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) neplacením povinného pojistného. Měsíční platby sociálního a zdravotního pojištění musí být přitom placeny včas. V opačném případě přichází sankce ze strany místně příslušné OSSZ (Okresní správy sociálního zabezpečení) a příslušné zdravotní pojišťovny.
Související
Komunikace snižuje šanci na snížení penále
Při všech problémech a nemožnosti uhradit včas povinné platby je vhodné se s pověřenými institucemi spojit a dočasně vzniklou situaci řešit. Penále u sociálního i zdravotního pojištění činí 0,05 % denně z dlužného pojistného. Komunikace sice nemůže zabránit předepsání dlužného pojistného a penále zpravidla platebním výměrem, ale může výrazně zabránit nepříjemnostem. Osobní konzultace, kdy se situace u uvedených situací vyřeší a navrhne řešení v příštích měsících, zabrání exekučnímu vymáhání dlužných částek. Když firma i živnostník drží své slovo, tak má velkou naději, že bude umožněna úhrada dlužných částek formou splátkového kalendáře.
Žádost o splátkový kalendář a žádost o prominutí dluhu
Papírování navíc z důvodu podání žádosti o úhradu dlužného pojistného ve splátkách a podání žádosti o prominutí penále v zákonné lhůtě u uvedených institucí se rozhodně vyplatí. Během splácení dlužného pojistného nebude dlužná částka vymáhána exekučními úřady, zabrání se tedy prodražení dluhu o vysoké exekuční náklady. Při podání žádosti o prominutí penále v zákonné lhůtě a dodržení dohody o splátkách u úhrady dlužného pojistného je navíc naděje, že vyčíslené dlužné penále bude prominuto nebo významně sníženo. Včasná komunikace se rozhodně vyplácí. Formu komunikace (osobně, telefonicky, emailem) je vhodné volit v závislosti na konkrétních problémech. Včasnost je však důležitá. Penále může být prominuto nebo sníženo pouze u včasných žádostí o prominutí.
Jak postupovat?
Pověření pracovníci nebo živnostníci osobně by se měli při dočasných finančních problémech spojit s příslušnými institucemi a situaci řešit. Tento postup zabrání mnoha nepříjemnostem. Až to situace a zdravé firemní cash-flow dovolí, tak je potřeba dlužné povinné pojistné co nejdříve uhradit. Když je finanční situace momentálně špatná a nejsou finance na jednorázovou platbu za dlužné pojistné, tak je nejlepším řešením úhrada dlužného pojistného ve splátkách. Povolení splátek ale není samozřejmé, pověřené instituce musí s tímto řešením souhlasit. Dobrá komunikace však zvyšuje naději na uzavření dohody o splátkách. Správná komunikace je základem úspěchu nejenom každého obchodu, ale i dodržení zákonných povinností vůči veřejné správě. Aktivní přístup je nutností, samo se nikdy nic nevyřeší.
Další články k tématu Firemní papírování