I práce v kanceláři má svá rizika

štítek Zaměstnání čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Prací s počítačem v kanceláři tráví řada zaměstnanců a živnostníků čím dál více času. Přestože může práce „v kanclu“ a vyřizování všech potřebných dokladů a papírů vypadat pohodově, není tomu tak. Celodenní vysedávání v kanceláři je pomalý ničitel našeho zdraví. Jaká jsou hlavní rizika spojená s papírováním?

Nutné papírování není fyzicky náročné, ale přináší minimum pohybu, hodně stresu a často nervózní spolupracovníky. Mnohdy vyřizování všech dokladů a papírů znamená ztrátu potřebného nadhledu nebo lpění na maličkostech.

Fyzická činnost je nutností

Pro osobní spokojenost, pozitivní náladu a vyšší pracovní nasazení je dobrá fyzická kondice velmi důležitá. Při celodenním papírování naše tělesná schránka trpí, proto je nutné nedostatek pohybu v práci kompenzovat ve volném čase. Pravidelný pohyb svědčí i naší mysli a následně nás častěji napadají dobré pracovní nápady. Dále platí, že i když máme na stole hromadu papírů, nezaúčtovaných faktur a nevíme si rady s vyplněním daňového přiznání, tak je nutné dodržovat přestávky a trošku se protáhnout, najíst a dodržovat pitný režim. Dodržování naplánovaného harmonogramu je nadějí, jak nepracovat v časovém presu. Nejdůležitější činnosti je vhodné řešit hned na začátku pracovního dne, abychom si ulevili, že to hlavní máme již hotové. S tímto pocitem se nám bude následně mnohem lépe pracovat a naše produktivita stoupne. Nepříjemné pracovní záležitosti není vhodné odsouvat, neboť na ně stejně myslíme a méně se soustředíme na aktuální činnosti.

Nenechme se rozhodit maličkostmi

Nové emaily a zbytečné papíry nás při práci v kanceláři často strhnou, necháme se rozhodit maličkostmi, kdy příliš lpíme na jednotlivých tiskopisech, řádcích, kolonkách a vyhotovujeme zbytečné papíry navíc pro věci, které se dají vyřídit osobně. Vytváření papírů v situacích, které se dají řešit jinak, škodí byznysu. Ztrácí se potřebný nadhled. Vždy je potřeba rozlišovat velké věci od malých problémů. Za všemi papíry, čísly a emaily je vhodné hledat konkrétní lidi a konkrétní pracovní situace. Není správné vytvářet papíry pro papíry.

Nedělejme vše automaticky

Mnozí pracovníci mají rádi, když dělají pracovní činnosti automaticky. Není to vždy správné. Ekonomické činnosti se dají často dělat lépe a efektivněji. Vhodné je všechny firemní procesy zjednodušovat a hledat úsporná opatření. Není potřeba dělat činnosti jenom ze zvyku. Vytvářet výstupy v excelu, které dělal předchůdce, které však vedoucí již nevyužívá. Přestože mnozí zaměstnanci v kanceláři nemají rádi změny, tak je vhodné neustále hledat nové výzvy a přemýšlet o větší pracovní efektivitě a produktivitě. Šetření času a posilování vlastní úlohy každého pracovníka je cesta, jak mít lepší pracovní výsledky a nepropadat do nebezpečné rutiny.

Nebýt v časové tísni

Nepřítelem papírování je všudypřítomný stres. Jak snižovat všudypřítomný stres? Dobrá organizace vlastní každodenní práce je základem. Dělat všechny úkoly v předstihu a naplno. A věřit v naše schopnosti. V kanceláři tráví mnozí zaměstnanců velmi mnoho času, proto je dobré být pořád svůj. Hledat vlastní řešení daných pracovních situací.

Petr Gola

Další články k tématu Firemní papírování

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí