Přesčasy výkonnost zaměstnanců nezvyšují

štítek Zaměstnání čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Přestože v některých firmách jsou přesčasy nepsanou samozřejmostí, tak v inovativních společnostech tomu tak není. Při přesčasových hodinách klesá produktivita práce i výkonnost. Přetěžovaní zaměstnanci firmu dále neposouvají, dochází naopak k častějším chybám.

Trendem v úspěšných společnostech je podpora osobní spokojenosti zaměstnanců. Rozšiřování zkrácených pracovních úvazků, umožnění práce z domova, flexibilní pracovní doba, to jsou trendy, jak podpořit nové zaměstnanecké nápady. Unavení zaměstnanci nepřichází s novými myšlenkami, naopak více zapomínají, chybují a jsou podrážděnější. V běžném pracovním životě však řeší přetěžovaní zaměstnanci obchody, dodávky zboží či reklamace mnohdy s dobře připraveným a hlavně odpočinutým obchodním partnerem. Riziko chyby, nedorozumění, sjednání méně výhodných podmínek je tedy na straně přetěžovaného zaměstnance podstatně větší než u obchodního partnera.

Nedostatek zaměstnanců je problém

V prosperujících společnostech je rozhodujícím kritérium úspěchu výkon a dynamika, nikoliv počet hodin strávených v kanceláři. I vedoucí zaměstnanci pracují přesčas pouze výjimečně. Správní vedoucí pracovníci si dokážou práci zorganizovat, naplánovat a včas zrealizovat. Nepotřebují pracovat přesčas, v opačném případě nejsou firemní procesy nastaveny správně. Úspěšné společnosti se snaží o optimalizaci počtu zaměstnanců, aby byla běžná agenda zvládnuta v řádné pracovní době. Pro všechny zaměstnance je řádný odpočinek nesmírně důležitý a je předpokladem zvyšování firemní kreativity a inovace.

Přílišné přesčasy spouští více negativní emoce

Zaměstnanci, kteří stráví v práci příliš času a nemají čas se věnovat své rodině, svým koníčkům, jsou unavenější, podrážděnější. Často jsou hrubí a nepříjemní na své kolegy. Přitom i v pracovních vztazích platí, že „jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. Naše chování se nám od ostatních kolegů vrací jako bumerang. Na pracovišti, kde nejsou zaměstnanci spokojeni a mají špatnou náladu, se velmi špatně pracuje. To se pochopitelně projevuje i na pracovních výsledcích.

Klidný a vyrovnaný šéf, který umí být vlídný a navodit příjemnou atmosféru, správně motivuje své podřízené.

Rozhodují nejenom znalosti a dovednosti, ale i lidské vlastnosti

V práci nelze být úspěšný bez kolegů. Být kolektivním hráčem je tedy velmi důležité. V práci totiž nerozhodují pouze znalosti a dovednosti, významnou úlohu hrají i naše lidské vlastnosti. Dobrá komunikace, snaha a ochota pomoci, příjemná a pohodová povaha jsou silné stránky úspěšných zaměstnanců. Abychom byli v pohodě, tak samozřejmě nemůžeme pracovat pravidelně přesčas a hledat chyby u ostatních kolegů. Dobří pracovníci umí jednat, spolupracovat a řešit problémy se svými kolegy. Každý zaměstnanec může přitom přispět ke zlepšení firemního prostředí, když se bude chovat k ostatním tak, jak si přeje, aby se v dané situaci k němu chovali ostatní kolegové.

Petr Gola

Další články k tématu Kreativita zaměstnanců

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí