Šetřit na reklamě a propagaci?
čtení na 2 minuty
Hledání cest pro snižování výdajů a nákladů je každodenní náplní vedoucích pracovníků všech úspěšných společností i drobných živnostníků. V době, kdy se ve firmě nebo v podnikání střídají lepší časy s horšími, tím více. Šetření na reklamě se však nevyplácí.
Všechny úspěšné firmy a osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) pracují neustále na snižování nákladů a výdajů. Možností je několik a je potřeba je provádět současně a neustále, jestli chce firma nebo živnostník dlouhodobě uspět. Oblíbené a poměrně srozumitelné i pro drobné živnostníky je hledání úspor a rezerv v těchto případech:
Související
- Úspory v oblasti nákupu materiálu, zboží a služeb. Hledaní levnějších variant na trhu, vytváření tlaku na nižší cenu u dodavatelů nebo vyjednání lepších podmínek z důvodu vyššího odběru apod.
- Propracovaná logistika, kdy se firma snaží o minimalizování zásob zboží a materiálu, snižování výdajů za dopravu a optimalizaci všech procesů a postupů.
- Snižování režijních nákladů, např. za energie nebo pronájmy.
Noví zákazníci bez reklamy? Těžko
Společnosti, které šetří na propagaci a reklamě, hůře získávají nové zákazníky. Alfou a omegou úspěchu každé je prodej. Prodej znamená peníze. Bez prodeje nemůže firma ani živnostník fungovat. Snižování výdajů za propagaci však těžko přiláká nové zákazníky. Omezování výdajů za reklamu v případě, že se momentálně nedaří, není rozumné, je však nutné volit co nejefektivnější formu reklamy, která se liší dle nabízeného produktu nebo služby.
Trendem je internetová reklama
Některé firmy i podnikatelé při finanční problémech, kdy mají např. nedostatek zakázek, snižují v první řadě výdaje za reklamu a propagaci. Více peněž potom na reklamu vydávají v době, kdy se jim naopak daří. Uvedený postup však není šťastný. Na reklamě a propagaci se nešetří, trendem je hledání co nejefektivnějších forem propagace a reklamy, kdy je možné za stejné peníze oslovit a zaujmout co nejvíce potencionálních zákazníků. Trendem je internetová reklama a využívání sociálních sítí. Velikou výhodou internetové reklamy je její pružnost, rychlost a měřitelnost úspěchu. Firmy se mohou snadněji zaměřovat na potencionální zákazníky, neboť většina webů má „své čtenáře“.
Když si daří, mysleme na horší časy
Již v minulosti platilo, že dobří hospodáři v dobrých časech mysleli i na případnou slabou úrodu v budoucnu. Část sklizně se tak nechávala i na případné roky, kdyby byla úroda slabá. Úspěšné a prosperující společnosti tento jednoduchý princip dodržují i v současnosti, formou investic hledají možností, jak uspět i v budoucnu, rozšiřuje se sortiment, nabídka, aby v případě útlumu některých výrobků či nabízených služeb, byl finanční výpadek nahrazen z jiných zdrojů.
Slabší poptávka – účinnější reklama
I u úspěšných firem se střídají lepší časy s horšími. Dlouhodobě úspěšné firmy i živnostníci zpravidla v době snížené poptávky výdaje na propagaci nesnižují. Naopak volí efektivní a intenzivní formu reklamy, současně pracují na vylepšení svých služeb. O každého nového zákazníka je potřeba usilovat s maximálním nasazením. Účinná reklama je možností, jak přilákat nové zákazníky a zvýšit odbyt. Pro positivní podvědomí zákazníků o firmě je kvalitní reklama nesmírně důležitá. Zákazníci vnímají firmu s dostatečnou reklamou jako úspěšnou.
Další články k tématu Reklama a propagace