Důležitost prvního dojmu

štítky Stalo se Zaměstnání čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

O získání pracovního místa mnohdy rozhoduje první dojem více, než si myslíme. Jestliže jsme na základě životopisu pozváni k osobnímu pohovoru, tak často během několika málo minut můžeme získat pracovní pozici právě díky prvnímu dojmu, který budeme mít lepší než ostatní uchazeči.

V případě, že firemní požadavky týkající se znalostí a dovedností splňuje více uchazečů o zaměstnání, tak se vedení firmy nebo vedoucí zaměstnanec rozhoduje dle sympatií, prvního dojmu. Mnohdy si to ani nepřipouštíme, ale první dojem nás doprovází již od narození. Proto někteří lidé jsou ihned oblíbení, mají úspěch. Vyřazují něco, proč jsou lidé s nimi rádi a chtějí s nimi spolupracovat.

Osobní pohovor a první dojem

První dojem je při získávání práce velmi důležitý. Nejenom naše znalosti a dovednosti rozhodují. Osobní vlastnosti a „lidská aura“ jsou rovněž významné. Když získáme špatný dojem, tak ho dvěmi tituly z vysoké školy těžko hned napravíme. První dojem při hledání práce si vytváříme hned dvakrát:

  • Poprvé zasláním životopisu. V tomto případě však máme čas se dobře připravit, aby náš životopis byl bez chyby, stručný, srozumitelný a jasný. Je to však takový neosobní první dojem.
  • Podruhé během osobního pohovoru. První dojem je v životě záležitostí zpravidla pouze několika málo sekund, maximálně čtyř minut. Stejně tak při osobním pohorovu. Prvním dojmem můžeme hodně získat nebo hodně ztratit. Záleží na nás. Pouze kvalitní oblek tuhle práci za nás neudělá.

Dá se první dojem naučit?

Zatímco životopis se dá jednoznačně naučit a psaní špatného životopisu svědčí o nízké přípravě, tak naučit se první dojem je těžké. Zvláště v situaci, kdy nám jde o hodně a kdy nemáme příliš času sami sebe kontrolovat. Přesto platí některé zásady, které by měly být při osobní pohorovu samozřejmostí, např. (např. přiměřené čisté oblečení vhodné k dané pracovní pozici, dobrá a hlasitá artikulace, pevný stisk ruky, hlasitý pozdrav, úsměv, znalost firmy…).

Přílišná soustředěnost vadí

První dojem ve většině případů odráží naší vlastní osobnost. Proto přílišné přetvařování při pohovoru nemusí vést k úspěchu. Naučené fráze a gesta mohou dokonce některé personalisty a vedoucí pracovníky odradit. Firmy většinou chtějí pracovníky osobnosti, které mají vlastní názor, svůj pohled na svět a nehrají si na něco, čím nejsou. Přílišná škrobenost může být tedy spíše na škodu. Rovněž nedostatečná přípravenost může vést ke špatnému prvnímu dojmu. Jakmile jsme nejistí, nevíme, jak máme pokračovat a co nabídnout, tak to druhá strana vycítí.

  • Pozitivní první dojem mají velmi často občané, kteří jsou veselí, milí a věří v sebe sama. Uchazeči o práci nejlépe zvýší první dojem, když budou dobře připraveni, budou splňovat odborné požadavky, budou mít pozitivní myšlení.
  • Při hledání práce je tedy potřeba počítat s tím, že rozhodovat budou nejenom naše tvrdé silné stránky (znalosti a dovednosti), ale i měkké stránky (naše komunikace nebo první dojem). Pozitivní myšlení a postoj jsou rovněž cestou, jak u osobního pohorovu uspět.

Petr Gola

Další články k tématu Hledáme novou práci

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí