Osobně do banky? Už nemusíme.

štítky Investice Spoření Účty Úvěry a půjčky čtení na 2 minuty

foto: freeimages.com, ilustrační fotografie

Pro současnou dobu je charakteristická změna v chování klientů bank. Lidé stále častěji preferují možnost jednat s bankou přes různé formy on-line kanálů, což je mnohem komfortnější a úspornější na čas. Banky se rozhodly na požadavky klientů reagovat a pustily se do vývoje nových technologií především v návaznosti na příchod tzv. chytrých telefonů.

Klienti v České republice mohou již několik let využívat služeb různých podob vzdáleného přístupu do banky, ať už se jedná o phonebanking či internetbanking. Banky telefonní bankovnictví nabízejí v různých podobách s různým rozsahem služeb. V základní variantě zjistíte zůstatky na účtu, aktuální úrokové sazby a devizové kurzy. Komunikace probíhá ve většině případů s automatem. Rozšířená verze tohoto typu bankovnictví pak umožňuje zadávat příkazy k úhradě i k inkasu, založení spořicích účtů nebo termínovaných vkladů, měnové konverze a další. V případě rozšířených služeb je vám většinou k dispozici telefonní bankéř. Nicméně i ten, jako každý zaměstnanec, má svou pracovní dobu. Takže tak jako tak se s automatem můžete setkat.

Internetové bankovnictví je jednou z nejrozšířenějších podob vzdálené komunikace s bankou. Klientům nabízí celou řadu služeb od základních náležitostí správy běžného účtu, zadávaní platebních příkazů, ať už jednorázových či trvalých, k možnosti podání žádosti o úvěrové produkty nebo založení spořicích účtů. Banky klienty často motivují k využívání služeb internetového bankovnictví nižšími poplatky za provedené transakce. Máme-li ovšem zmínit možné nevýhody tohoto typu bankovnictví, pak je zde problém předání informací a příkazů přes nedostatečně zabezpečené počítače a přes běžné internetové připojení. Nicméně banky v zájmu svých klientů a tedy i svém tyto problémy řeší prostřednictvím zabezpečeného šifrovaného spojení pomocí https protokolu, komparací internetových klíčů uložených jak v počítači klienta, tak na serverech banky. Dalším ochranným prvkem je požadovaná autorizace buď při samotném přihlášení do internetového bankovnictví, nebo při provádění transakcí na účtu.

Dalšími službami jsou mobilbanking a GSM banking. Ty lze považovat za jakési předchůdce chytrého bankovnictví. V čem se liší?

V případě mobilního bankovnictví musíte ve svém telefonu nejprve otevřít internetový prohlížeč a pak až se přihlásit do internetového bankovnictví. GSM banking je mobilní aplikací nahranou na SIM kartě. Nevýhodami této varianty bankovnictví jsou závislost na typu mobilního operátora, standardní textové menu bez jakékoli grafiky a omezenost služeb i posílaných dat.

Oproti GSM banking je chytré bankovnictví přímou mobilní aplikací, kterou je možné si stáhnout zdarma. Jedinou podmínkou je mít chytrý telefon či tablet. Banky do vývoje těchto aplikací investovaly značné sumy. Výsledkem jsou jednoduché intuitivní aplikace, které umožňují jedním dotekem ovládat běžný účet, provádět platby, získat informace o směnných kurzech, nalézt nejbližší bankomat či pobočku atd.

Šárka Pešková

Další články k tématu Mobilní aplikace

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí