Goodwill podniku
štítek Studium čtení na 2 minuty
Goodwill podniku je ekonomickým pojmem, který by z hlediska teorie firemních financí mohl být přeložen jako pověst společnosti, která vyjadřuje hodnotu postavení této společnosti na trhu. Tento pojem však bývá do češtiny překládán jen velmi zřídka. Právě proto je důležité správně pochopit, co tento anglický výraz ve skutečnosti znamená a nezaměňovat ho s dalšími pojmy týkajícími se činnosti podniku na trhu, jako jsou například rating, bonita, či kredibilita podniku.
Pojem goodwill je zajímavý především tím, že se jedná o něco abstraktního, neuchopitelného, avšak o něco, co v současné době stále nabývá na významu. Jeho význam je zásadní především pro oceňování tržní hodnoty firmy. Goodwill je ve finančnictví chápán jako nehmotná součást majetku podniku, nicméně jeho přesné a spolehlivé vyčíslení je poměrně obtížné a vyžaduje odpovídající odborné zacházení. V podstatě se tu jedná o částku, která je rozdílem mezi účetním oceněním podniku a tržním oceněním podniku. Vykázání goodwillu v účetních závěrkách podniků se uplatňuje především při fúzích a akvizicích, jejichž počet se v posledních letech v důsledku globalizace neustále zvyšuje. Goodwill můžeme formálně klasifikovat do dvou hlavních skupin, a to na goodwill prvotní, původní a na goodwill druhotný, nakoupený, tedy získaný z akvizice. Na samotnou podstatu goodwillu nemá toto rozdělení žádný vliv, umožňuje však jeho lepší vykázání v účetní závěrce a lepší analýzu jeho vnitřní struktury. Prvotní goodwill je tou složkou goodwillu, kterou si samotný podnik vytvořil svou vlastní činností. Vznik této složky goodwillu je reflektován v průběhu trvání podniku a vzniká z jeho prováděných operací. Tato jeho část však není ve finančním účetnictví vykazována, jelikož prvotní goodwill není víceméně spolehlivě ocenitelný a nesplňuje tedy jeden ze základních předpokladů pro zobrazování aktiva v rozvaze. Odvozený, druhotný goodwill je pak tou složkou goodwillu, kterou podnik získává při akvizici jiného podniku, či jeho podílu. To znamená, že je tvořen jak původním goodwillem kupovaného podniku, tak goodwillem vzniklým z akvizice. Pouze tento odvozený goodwill se stává předmětem účetního rozpoznání a vykázání, protože již splňuje základní charakteristiky aktiva i podmínky pro zobrazení aktiva v rozvaze.
Související
Goodwill je celkovým výsledkem dlouhodobého působení podniku na trhu, ukazuje dopady vynaložených nákladů na reklamu a také na jiné, další možnosti, které by vedly k vytvoření všeobecného povědomí o společnosti a jejích aktivitách. Reflektuje postavení podniku na trhu, kvalitu jím vytvářené produkce, tradici a renomé v očích hlavních podnikových zákazníků. Vytvoření goodwillu předpokládá u výrobků jak jejich dokonalou jakost, tak jejich náležitou technickou nebo uměleckou úroveň, vnější vzhled a další vlastnosti, které vedou na trhu k získání obliby u zákazníků. Takovéto postavení podniku si tedy opravdu zpravidla vyžaduje delší dobu a značné úsilí i po stránce propagační a komerční.