Co je to goodwill firmy?

Autor: Petr Gola
Vydáno: 13. května 2013 0:00:00
zdroj: sxc.hu

Co nejvyšší goodwill je cílem všech společností. Představuje rozdíl mezi tržní hodnotou a aktivy firmy (snížené o závazky). Goodwill tak můžeme chápat jako něco navíc, co firma investorovi nabízí – především skvělé zaměstnance, vztahy a kontakty na odběratele a dodavatele, image, povědomí a vnímání firmy zákazníky.

Čtěte také

Malé společnosti stojící především na nápadech svých zaměstnanců, nepotřebující ke své výrobě velké haly a drahé stroje, mohou mít tržní hodnotu několikanásobně vyšší než je součet jejich aktiv snížený o firemní závazky.

 

Hodnota goodwill se rychle mění

Všichni investoři však musí počítat s tím, že hodnota goodwill firmy se může v čase rychle měnit. Nová konkurence, nové poznatky, ekonomické změny a trendy, to vše má vliv na goodwill firmy. Dlouhodobě budovaná image firmy se může rychle změnit. Špatná pověst, reklama – to vše má vliv na goodwill firmy. 

 

Goodwill firmy – praktický výpočet

Jak jsme si již uvedli, představuje goodwill firmy, rozdíl mezi tržní hodnotou firmy a aktivy společnosti (snížené o závazky). V našem praktickém příkladu koupí investor společnost ABC, a. s. firmu XY, s. r. o. za 12 miliónů korun.

 

Nyní se podíváme na aktiva firmy XY, s. r. o., abychom zjistili její účetní hodnotu.

  • Budovy           3 mil. Kč
  • Pozemky         2 mil. Kč
  • Auta                2 mil. Kč
  • Stroje              2 mil. Kč
  • Zboží               1 mil. Kč
  • Pohledávky     2 mil. Kč
  • Závazky          4 mil. Kč

Jak jsme si vypočítali, tak celkové aktivy firmy činí 12 mil. Kč a závazky 4 mil. Kč, hodnota firmy je tedy 8 mil. Kč. Protože však byla společnost koupena za 12 miliónů korun, tak je rozdíl 4 mil. Kč (12 mil. Kč – 8 mil Kč) goodwill firmy. Hodnotou 4 mil. Kč ocenil kupující zaměstnance firmy, kontakty za zákazníky na východních trzích a hodnotu log, webových stránek a dalších symbolů společnosti.

 

Goodwill ve finančních výkazech

Ve světě je bězně goodwill součástí účetních výkazů. Vysoké goodwill ve výkazech společnosti však vždy nutí investory o důkladný rozbor společnosti. Goodwill se nedá totiž přesně popsat matematickým vzorcem, jeho hodnota v čase mění. Investoři se vždy mají napozoru před firmami s vysokým oceněním nehmatatelných věcí jako je povědomí zákazníků, pověstí firmy, symbolem firmy jako inovátora, zájmu trhu o produkty. Vysoké goodwill vždy nemusí odpovídat realitě. Naprosto přesně se dá goodwill firmy určit při prodeji společnosti. V tomto případě se vypočítá jako rozdíl mezi tržní cenou a aktivy společnosti snížené o její závazky. Jakmile společnost roste, vykazuje dlouhodobě silnou pozici na trhu, potom je vysoké goodwill této společnosti naprosto v pořádku. Jiná situace je u menších firem, které sice profitují, ale při problémech, které mohou nastat, se goodwill v rozvaze rozplyne. Každopádně ocenění goodwill v řádech desítek procent v rozvaze společnosti zpravidla není opodstatněné.

 

Vysoké goodwill mají luxusní značky

Luxusní značky dominují v přítomnosti a patří jim i budoucnost. Luxusní auta, oblečení, módní doplňky, šperky v čase na své ceně neztrácí. I během krize nemají ekonomické problémy. Spíše naopak. Pro většinu luxusních značek je typické, že nikdy nezlevňují. Jejich společným jmenovatelem je vysoká cena. Goodwill těchto firem je velmi vysoké. Luxusní auta jako Ferrari, Lamborghini, Maserati či Porsche jsou synonymem výjimečnosti. Kvalita a dlouhověkost je pro zboží luxusních výrobců na prvořadá, stejně jako jejich design a image. Luxusní značky se mohou spolehnout na věrné zákazníky. Nákupem luxusního zboží zákazník nekupuje pouze užitnou hodnotu daného zboží, ale i určitý životní styl. V reklamách těchto značek se neobjevuje cena, pouze upozorňují zákazníky na nový výrobek.

Reklama

Další články tématu

Personální politika je důležitá

Pro budování goodwill firmy je rozhodující personální politika. Goodwill firmy totiž závisí...

O budoucnosti firmy rozhodují zaměstnanci

Finanční plánování je současní všech úspěšných společností. Největším aktivem rozhodujícím o...

Jak zvyšovat goodwill? Výzkumem a vývojem

Vývoj a výzkum jsou nutností, chtěla firma v dlouhodobém horizontu uspět. Kvalitní výzkum a...

Které firmy mají nejlepší pověst?

Pověst, reputace, image firmy je velmi důležitá. Čím je firma pro zákazníky inovativnější,...

Témata

Narození dítěte a finance

Narození dítěte je nejšťastnějším životním okamžikem. Všichni chceme pro své děti to nejlepší....

Pojištění maminek

Za jakých podmínek je při péči o dítě placeno zdravotní pojištění státem a kdy se péče o dítě...

Nemovitost a daně

Při prodeji nemovitosti může mít daňové povinnosti kupující i prodávající. V některých případech...

Pořizujeme bydlení

Všichni si chceme užívat každodenní radosti plnými doušky. Pěkné vlastní bydlení, kde si můžeme...

Životní pojištění

Životní pojištění přináší živiteli rodiny jistotu, že v případě dlouhodobých zdravotních...

Reklama
Reklama

Zdanění pasivních příjmů

Pojistné a daň z ostatních příjmů

Čím dál více lidí má pasivní příjmy. Jak je to s platbou zdravotního pojištění, sociálního pojištění a daně z příjmu fyzických osob pouze při příjmech z kapitálového majetku, pronájmu a ostatních pasivních příjmů?

Otevřete téma

Reklama

O webu DůmFinancí.cz | Inzerce | Loga

Užitečné: Seznam finančních úřadů | Aktuální kurzovní lístek ČNB

Partneři: Finanční poradenství | poradci-sobě.cz | Roští.cz | Bankovní poplatky.com | Moje poplatky.cz


Všechny materiály © Copyright 2006 - 2019 DůmFinancí.cz (dumfinanci.cz ). Všechna práva vyhrazena.
ISSN 1802-5153. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Ekonomický portál DůmFinancí.cz vydává společnost FINFOCUS, s.r.o., Smluvní podmínky , Soukromí
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.