Demografická krize: předzvěst ekonomické krize?

štítky Investice Politika přečtete do minuty

foto: Pixabay, ilustrační fotografie

Mnoho se spekulovalo nad různými dopady koronaviru, avšak jeden z nich zůstával ve stínu. Přirozeně se očekávalo, že si lidé během zákazu vycházení a práci z domova najdou čas na zvýšení porodnosti v Evropě. Bohužel se tak nestalo, jak ukazují čísla z Francie.

Baby crash

Francouzský statistický úřad INSE pravidelně sleduje každý měsíc počty narození ve Francií. Obrovský pokles 13% nových narození oproti roku 2020 zaznamenal leden. V únoru pokles pokračoval. Březen a duben byly měsíce s návratem k normálu. V květnu se však znovu projevil propad nově příchozích na svět. Navíc rok 2020 byl již velmi špatným rokem. Francie zaznamenala 735000 nově narozených. Nejhorší číslo od druhé světové války. Problémy s porodností hlásí Španělsko i Itálie. Podle českého statistického úřadu se u nás narodilo o dva tisíce dětí měně než v roce 2019. Celkový počet narozených činil 110,2 tisíce děti.

Rizika nízké porodnosti

Největším rizikem nízké porodnosti v Evropě je stárnutí populace a s ní spojená neudržitelnost důchodového pojištění v příštích letech. Tyto dopady jsou však dlouhodobého charakteru, a proto je politici a společnost odkládá a neřeší, když je možnost najít kompromisy. Nízká porodnost se časem projeví i na nemovitostním trhu, protože rostoucí rodiny jsou jedním ze základním hybatelem tohoto trhu. Nízká porodnost by měla být hlavním tématem celé Evropy. Je tu však ještě jiná historická souvislost. Francouzský sociolog Emmanuel Todd velmi přesně předpověděl rozpad komunistického režimu v SSSR. Hlavní myšlenkou, která ho vedla k tomuto závěru byl propad porodnosti v tehdejším Sovětském svazu. Lidé mají méně dětí, když nevěří v lepší budoucnost. Právě tato víra podpírala komunistické zřízení. Pokles porodnosti tak může přijít na vrub nedostatku důvěry v současný ekonomicko-politický systém. Z tohoto důvodů pokles porodnosti nevěstí nic dobrého, protože nálada ve společnosti je pesimistická. Pesimismus není nikdy dobrým rádcem v podnikání.

Matěj Široký

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí