Lékaře si můžeme vybrat

štítky Pojištění Právo čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Musíme platit zdravotní pojištění a plnit si zákonné povinnosti vůči své zdravotní pojišťovně. Ze zákona však máme i práva. Můžeme si vybrat zdravotní pojišťovnu, lékaře nebo máme nárok na vrácení regulačního poplatku nad limit.

Nejdůležitějším právem všech pojištěnců je výběr zdravotní pojišťovny. Ze zákona vždy jednou za rok k 1. lednu můžeme provést změnu zdravotní pojišťovny. Přestože jsou mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami malé rozdíly, můžeme si zdravotní pojišťovnu vybrat podle svých představ.

Na trhu je 8 zdravotních pojišťoven

Zdravotní pojišťovny nabízejí svým klientům určité výhoda a balíčky. To může být jeden z motivů pro změnu. Na zdravotním pojištění však neušetříme. U všech zdravotních pojišťoven budeme platit stejně vysoké zdravotní pojištění. Výše zdravotního pojištění závisí na našem příjmu. V roce 2012 působí na trhu 8 zdravotních pojišťoven (Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví, Revírní bratrská pokladna, Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky, Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky, Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA, Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR).

Kritérii pro výběr zdravotní pojišťovny mohou být:

  • nabídka bonusů, ozdravných pobytů a různých balíčků
  • kvalita a dostupnost nasmlouvaných lékařů
  • fyzická dostupnost nejbližší pobočky zdravotní pojišťovny
  • možnost získání lázní
  • jednání pracovníků pojišťovny
  • možnost komunikace přes internet a vyplňování formulářů

I lékaře si můžeme vybrat

Jako pojištěnci máme dále právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb, který je ve smluvním vztahu k naší zdravotní pojišťovně, a na výběr zdravotnického zařízení tohoto poskytovatele. V případě registrujícího poskytovatele máme možnost uplatnit toto právo jednou za tři měsíce. Máme rovněž nárok na časovou a místní dotupnost hrazených služeb poskytovaných svluvními poskytovateli příslušné zdravotní pojišťovny. Máme rovněž právo na poskytnutí hrazených služeb v rozsau a za poemínek stanovených zákonem č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění.

Právo na výdej léčivých přípravků

Všichni pojištěnci mají právo na léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely bez přímé úhrady, jde-li o léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely hrazené ze zdravotního pojištění a předepsané v souladu s tímto zákonem; to platí i v případech, kdy zařízení lékárenské péče nemá se zdravotní pojišťovnou pojištěnce dosud uzavřenou smlouvu.

Jaké jsou naše další práva a nároky?

  • Podílet se na kontrole poskytnuté zdravotní péče hrazené zdravotním pojištěním.
  • Na vystavení dokladu o zaplacení regulačního poplatku. Zdravotní zařízení je povinno tento doklad pojištěnci na jeho žádost vydat. Doklad o zaplacení poplatku musí obsahovat: číslo pojištěnce, výši poplatku, datum jeho zaplacení, otisk razítka zdravotnického zařízení, podpis osoby, která poplatek přijala a název léčivého přípravku nebo potraviny, která se započítává do ročního limitu 5 000 Kč, pokud se jedná o zařízení lékarenské péče.
  • Na uhrazení částky přesahující limit pro regulační poplatky. Částku přesahující limit regulačních poplatků musí zdravotní pojišťovna zaslat pojištěnci ve lhůtě 60 dní po skončení kalendářního čtvrtletí, ve kterém k překroční limitu (5 000 Kč nebo 2 500 Kč) došlo. Částka do 50 Kč se přitom převádí do dalšího čtvrtletí.
  • Na výpis z osobního účtu pojištěnce. Na vyžádání je naše zdravotní pojišťovna povinna nám jedenkrát ročně zaslat výpis z osobního účtu ve své databázi.

Petr Gola

Další články k tématu Zdravotní pojištění a my

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí