Klientské nároky v případě mimořádných událostí

štítek Cestování čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Výbuch islandské sopky Eyjafjallajökull v posledních týdnech značně zkomplikoval situaci v letecké dopravě. Do velkých potíží se dostali především klienti cestovních kanceláří, kteří často přišli o celou dovolenou. Jaké ale jsou klientské nároky v případě zrušení či zpoždění zájezdu z důvodu mimořádné události? Evropská asociace cestovních kanceláří (ECTAA) přišla s výkladem práv cestujících, informoval o tom mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura.

V případě mimořádné události, jakou byl například výbuch islandské sopky, mají klienti cestovních kanceláří a leteckých společností tato práva:

Klienti cestovních kanceláří:

Podle směrnice Evropské unie o zájezdech (č. 314/90) platí, že v případě významné změny cestovní smlouvy v době před odjezdem na zájezd je cestovní kancelář (dále jen CK) povinna informovat klienta, že se let neuskuteční.

  • CK je povinna klientovi nabídnout srovnatelný zájezd v náhradním termínu.
  • V případě, že klient neakceptuje změnu cestovní smlouvy, má nárok na vrácení peněz.
  • Jestliže se však jedná o mimořádnou událost, tedy například o výbuch sopky, nemá klient nárok na žádné další kompenzace.

Pokud je již klient na dovolené, měla by mu CK zajistit vhodné alternativní řešení, které mu umožní v zájezdu pokračovat.

  • Pokud to není možné, nebo klient tato řešení odmítá, měla by mu CK poskytnout ekvivalentní dopravu do místa odjezdu, popřípadě do jiného místa, se kterým klient souhlasí.
  • V případě mimořádné události nemá klient nárok na žádné další kompenzace, protože tuto vzniklou mimořádnou událost neměla CK možnost ovlivnit. CK je však v tomto případě povinna poskytnout svým klientům rychlou pomoc – a to i v případě, že náležitosti nelze vykonat z důvodu právě této mimořádné události.
  • Pokud dojde k nežádoucímu prodloužení pobytu z důvodu mimořádné události, není CK povinna hradit náklady s tím spojené.

Klienti leteckých společností:

Nařízení o právech cestujících v letecké dopravě (č.216/2004) stanovuje spolehlivá pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.

Letecké společnosti mají povinnost svým klientům poskytnout:

  • Informace týkající se jejich práv, situace a letu.
  • Asistenci, do které patří občerstvení, strava, hotelové ubytování v případě přesunu, kdy je pobyt na jednu nebo více nocí nezbytný a stává se delším než nocleh původně zamýšlený cestujícím, dopravu v případě přesunu mezi letištěm, dva telefonické hovory či faxové a e-mailové zprávy zdarma.
  • Refundaci letenky nebo přesun klienta; toto právo zahrnuje vrácení uhrazené částky za tu část letu, která nebyla využita, vrácení uhrazené částky za již uskutečněnou část letu, pokud let nebyl uskutečněn v plném rozsahu a zpáteční let do prvního místa odletu, přesun cestujícího za srovnatelných dopravních podmínek do cílové destinace v nejbližším možném termínu či pozdějším, který ale musí klientům vyhovovat.
  • Pokud letecká společnost přestěhovala cestujícího do vyšší knihovací třídy, než si on sám zakoupil, musí mu rozdíl doplatit.

Cestující nemůže v případě mimořádných okolností požadovat od letecké společnosti žádnou další kompenzaci, například v souvislosti se zpožděním letu.

Tato nařízení se vztahují na všechny cestující s odletem z letiště umístěného v Evropské unii. Naopak neplatí pro cestující, kteří odlétají z letiště mimo EU na letiště unie, pokud je let provozován leteckou společností neusazenou v Evropské unii.

Veronika Čížková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí