Nemovitosti a jejich ceny pro rok 2013

štítek Bydlení čtení na 2 minuty

Rok 2011, respektive jeho závěr, bylo obdobím, kdy byla spuštěna masivní kampaň developerů na podporu prodeje jimi nabízených nemovitostí. Co bylo předmětem kampaně? Developeři ve svůj prospěch využili zvyšování sazby DPH. Následně se k této „hrozbě“ přidala „hrozba“ další, tentokráte v podobě zvýšení daně z převodu nemovitosti. Pokud lidé zvažující vlastní bydlení neslyšeli na toto, pak silným argumentem pro realizaci nákupu byly a jsou historicky nejnižší úrokové sazby hypotečních úvěrů. Je skutečně vhodná doba pro nákup nemovitosti?

foto: freeimages.com, ilustrační fotografie

Faktorem, který je pro řadu lidí určující při rozhodování o koupi vlastního bydlení, je cena. S cenou samotné nemovitosti souvisí také výše úrokových sazeb na hypotečních trzích. A tak není divu, že rok 2012 byl pro realitní trh zásadní.

Zatímco ceny nemovitostí se oproti předešlému roku nijak výrazně neměnily, tzn. zůstaly na nízké úrovni, úrokové sazby poklesly na svá historická minima. To se projevilo ve stoupající poptávce a následně v nárůstu objemu poskytnutých hypoték.

Dle aktuálních prognóz však k takovému boomu na trhu realit v letošním roce nedojde. Rok 2013 bude naopak poznamenán poklesem trhu. Ten souvisí s celkovou ekonomickou situací v České republice, kterou teď trápí jednak celkový pokles ekonomické aktivity, jednak snižující se příjmy domácností a hrozba rostoucí nezaměstnanosti.

Pokud budeme předpovídat vývoj cen, tak dle odborníků lze očekávat, že se příliš měnit nebudou. Nízké ceny a jejich udržitelnost jsou předmětem diskuze mezi developery a dalšími subjekty působícími na českém realitním trhu. Jeden tábor tvrdí, že nízké ceny nejsou z dlouhodobého hlediska udržitelné a vrátí se na svou, tedy vyšší, úroveň. Druhý tábor však zastává názor, že trh pouze odkryl předražené developerské projekty a vývoj cen je naopak přirozený.

Ať už je to tak, nebo tak rozhodují vždy zákazníci a ti samozřejmě ve většině případů pozitivně reagují na nízké ceny. Developeři proto ve snaze prodat jdou s cenami dolů až téměř na úroveň svých nákladů. Někteří se však odmítají zapojit do této cenové války a své ceny ponechávají v původní výši.

V souvislosti s cenami je důležité poukázat na možné „vychytávky“, se kterými se můžete setkat. Jestliže při hledání vhodné nemovitosti narazíte na zajímavou cenovou nabídku, pak pozor na to, zda je cena uváděna již včetně DPH, nebo bez DPH.

Dále se můžete setkat s tím, že nějaký developer vám nabídne byt dispozičně řešen jako 3+kk, nebo 2+kk za velice, ale velice zajímavou cenu. Pozorně si proto přečtěte, jaká je celková plocha nabízeného bytu. V současné době se totiž projevuje trend zmenšování podlahové plochy. A tak můžete záhy zjistit, po přepočtu na jeden metr čtvereční, že inzerovaná cena není tak zajímavá, jak se zdála být.

Šárka Pešková

Další články k tématu Byt, či dům?

Reklama

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Reklama

Populární na Dům financí