Přehlížené akcie čínského automobilového průmyslu
štítky Investování Nakupování čtení na 3 minuty | přečteno 6×
Americká výroba, která byla zdrojem ekonomické síly USA, v posledních letech výrazně zpomalila. Nízké kapitálové investice zaznamenané v posledním období nám navíc říkají, že vyhlídky americké ekonomiky zůstávají nevýrazné. Je to zklamáním pro mnoho investorů a k tomu se nám přidaly současné obavy z „fiskálního útesu“, a tak celkové výhledy zůstávají spíše chmurné.
Výraznou výjimkou v americkém průmyslu je ten automobilový. Údaje poskytnuté Automotive Group Ward z října tohoto roku signalizují, že například v září a říjnu došlo k nejvyšším prodejům aut za posledních pět let. Skutečný příběh, jak se začíná opět zvedat automobilový průmysl, však probíhá někde jinde. Jde o Čínu, kde se za rok 2011 prodalo 18,5 milionů automobilů. Dan Akerson, CEO z GM, například prohlásil, že prodej v Číně v roce 2020 bude 30 mil kusů automobilů.
Související
Není to tak dávno, kdy se začali opět po letech vyhledávat akcie čínských společností emitovaných v USA. Mnoho z nich totiž prokázalo v posledních pěti letech neschopnost adaptovat se na podmínky, které jsou pro evropské a americké společnosti obvyklé. Přesto nyní pravděpodobně přichází období, kdy se znovu budou ty společnosti, které nepříznivé období přežily a prokázaly, že dokáží vykazovat pro své investory nejen kvalitní čísla evidující jejich činnost, ale hlavně čísla pravdivá, vracet do hledáčků investorů. To nás přivádí ke dvěma firmám navázaným na rostoucí čínský automobilový průmysl, China Automotive Systems (CAAS) a Carbon Industries (ACRB.PK).
China Automotive Systems
Společnost má základnu v čínské provincii Hubei. Je jedním z předních dodavatelů posilovačů řízení do automobilového průmyslu v Číně. Provozuje přes deset firem, které jsou navázány na zahraniční společnosti, pomocí nichž v současné chvíli zastává místo předního výrobce řídících systémů pro automobily v Číně. Má tržní kapitalizaci 137 milionu dolarů a její P/E je 6,96. Společnost za třetí čtvrtletí vykázala nárůst tržeb o 3,2% a to na 73 200 000 dolarů. Hrubý zisk dosáhl 12 500 000 dolarů. Čistý příjem firmy činil 4,4 milionů dolarů. Zisk na akcii byl 0,12 dolarů ve srovnání s 0,9 dolary v roce předchozím. Celkově byly výsledky za první tři měsíce roku zklamáním oproti předchozímu roku, ale dá se očekávat hodně silné poslední čtvrtletí a do budoucna má společnost obrovské ambice těžit z rychle se rozvíjejícího automobilového trhu v zemi.
Asia Carbon Industries Inc.
Společnost byla založena v roce 2003 v Shanxi. Jedná se o jednu ze společností, která se zaměřuje na produkci „sazí“ (materiál, který vzniká při nedokonalém spalování těžkých ropných produktů, jako jsou FCC dehtu, černouhelný dehet apod.) potřebných k výrobě pneumatik (složení běžné pneumatiky je přibližně následující: kaučuk 68%, saze 24%, oxid zinečnatý 3%, síra 2%, minerální oleje 1%, antioxidanty, urychlovače, textil a ocel. Zhruba 60-70% celkové světové produkce kaučuku se používá k výrobě pneumatik). Přes velmi stabilní a silné finanční hospodaření zůstala do nynější chvíle pro investory prakticky neobjevenou. P/E = 1,05, jen potvrzuje to, že zatím není v hledáčku investorů. I když se v posledních měsících objemy na obchodech sakciemi společnosti výrazně zvýšily, stále se jedná prakticky o neznámou společnost s mizivou likviditou a celkově tedy o nadmíru rizikovou investici. Je pravděpodobné, že pokud bude i nadále dosahovat výrazně zajímavých výsledků, brzy si jí investiční veřejnost povšimne. Příjmy za třetí čtvrtletí vzrostly oproti minulému roku o 15% a hrubý zisk o 3%. Čistý zisk narostl dokonce o 11% a zisk na jednuakcii se prakticky nelišil oproti minulému roku a stejnému účetnímu období.
Je velmi pravděpodobné, že jak China Automotive Systems tak Asie Carbon Industries budou těžit z rozvíjejícího se automobilového průmyslu. Obě společnosti jsou také účastníky motivačního programu vyhlášeného čínskou vládou.
Kamil Beran