ČKP: Vlastníci nepojištěných vozidel budou platit poplatky

štítek Stalo se čtení na 2 minuty | přečteno 1×

Vlastníci a provozovatelé motorových vozidel bez pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla, takzvaného povinného ručení, budou muset od ledna příštího roku hradit za každý den příspěvek do garančního fondu 20 až 300 korun denně podle druhu vozidla.

Z celkem sedmi milionů všech motorových vozidel registrovaných v tuzemsku je kolem 850.000 bez povinného ručení. Sdělili to v úterý na tiskové konferenci představitelé České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Zpřísnění podmínek je reakcí na velký počet nepojištěných vozidel, jejich nehodovost a z toho vyplývající finanční náročnost pro garanční fond a také malou účinnost stávající právní úpravy přinutit řidiče platit povinné ručení. „Je to největší změna v oblasti povinného ručení od roku 2000,“ řekl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Řidiči vozidel bez povinného ručení způsobí ročně více než 5000 nehod a škodu kolem půl miliardy korun. Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným oprávněné nároky ČKP ze svého garančního fondu. Závazky ČKP již narostly na 2,7 miliardy korun. Úspěšnost vymáhání pohledávek ze škod způsobených nepojištěnými vozidly činí přitom pouze kolem 30 procent.

Přinutit všechny řidiče k placení povinného ručení se v tuzemsku doposud nepodařilo ani přes zpřísňování sankcí. Například za provozování nepojištěného vozidla může být pokuta až 40.000 korun. Povinné příspěvky do garančního fondu patří k v Evropě k velmi účinným metodám. Fungují například ve Finsku a Švédsku, kde se počet nepojištěných vozidel pohybuje pod hranicí procenta. V Česku je ale nyní kolem 12 procent nepojištěných vozidel v celkovém počtu registrovaných vozidel.

K nepojištěným patří podle zástupců ČKP zejména starší ojetá vozidla. „Na nové nepojištěné vozidlo v ČR nenarazíte,“ uvedl Hradec. Podle zástupkyně výkonného ředitele ČKP Petry Zlatohlávkové část majitelů a provozovatelů vozidel nemá povinné ručení cíleně, ale druhá skupina třeba jen z vlastní nepozornosti.

Která vozidla jsou nepojištěná, vyplývá z porovnání Centrální databáze vozidel a databáze pojištěných vozidel. Vlastníky a provozovatele nepojištěných vozidel vyzve počátkem příštího roku ČKP písemně k úhradě. Vyhnout se placení příspěvku do garančního fondu bude možné úhradou povinného ručení nebo vyřazením nepoužívaného vozidla z registru vozidel. Příspěvek do garančního fondu ale nenahrazuje povinné ručení, připomněl Hradec.

Zavedení povinných příspěvků by mohlo mít dopad na ceny povinného ručení. Nyní totiž systém funguje zjednodušeně řečeno tak, že pojištění pomáhají udržet garanční fond při životě tím, že z části svého povinného ručení podporují krytí škod za nepojištěné. Pokud bude mít garanční fond další možnost získávání zdrojů, mohly by platby za povinné ručení být nižší. „Neříkám tím ale, že povinné ručení zlevní. Podle mne se jen zpomalí růst cen povinného ručení,“ uzavřel Hradec.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí