Pojistných podvodů přibývá. Pachatelé jsou vynalézavější a mnohdy tvoří organizované skupiny

štítek Pojištění čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Letošní statistiky pojistných podvodů za první tři čtvrtletí nasvědčují tomu, že loňský rekord bude překonán. I když nejvíce případů je tradičně spojených s pojištěním motorových vozidel, v posledních letech se čím dál častěji objevují podvody v úrazovém a životním pojištění. V tomto roce byl dokonce odhalen největší organizovaný podvod v životním pojištění, který je unikátní napojením na skupinu lékařů a rehabilitačních pracovníků. Neodhalených pojistných podvodů je přitom podle odborníků 30 až 60 procent.

Pojišťovny prověřily v roce 2014 dle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) téměř 10 tisíc podezřelých pojistných událostí a prokázaly pojistné podvody za více než 1 miliardu korun, což bylo historicky nejvíc. Letošní statistiky za první tři čtvrtletí naznačují, že objem prokázaných pojistných podvodů bude dokonce ještě větší. „Čísla za třetí čtvrtletí ukazují, že nás čeká opět rekordní rok,“ potvrzuje Martin Burkoň, ředitel Odboru auditu ČSOB Pojišťovny. Nárůst odhalených pojistných podvodů potvrzuje i Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa. „Letos očekáváme rekordní objem odhalených pojistných podvodů. Je tomu tak zejména díky stále úspěšnějšímu odhalování organizovaných skupin podvodníků v úrazovém a životním pojištění,“ uvádí Milan Káňa.

Fenoménem posledních dvou let jsou totiž právě pojistné podvody v úrazovém a životním pojištění. „Pojišťovnám se daří rozkrývat organizované skupiny, ve kterých figurují i lékaři nebo rehabilitační pracovníci,“ upozorňuje Milan Káňa. Detektivové pojišťovny Kooperativa se letos v rámci akce MEDICAL podíleli na odhalení největšího organizovaného podvodu v životním pojištění. „Tento případ je unikátní napojením na skupinu lékařů a rehabilitačních pracovníků, kteří se podíleli na falšování lékařských zpráv, vykazování neuskutečněných úkonů nebo prodlužování rehabilitační doby pro zvýšení částky za pojistné plnění. S tím jsme se doposud nesetkali,“ přibližuje pozadí případu Vojtěch Stavný, vedoucí bezpečnostního odboru v pojišťovně Kooperativa.

Nejvíce podvodů je však nadále spojených s pojištěním motorových vozidel. I zde se ale letos objevují nové trendy. „U likvidace škod motorových vozidel byly letos zaznamenány případy, kdy byly použity díly z druhovýroby nebo díly repasované. Za pomoci falešných faktur pak byla škoda uměle navýšena, o čemž neměl klient mnohdy ani ponětí,“ popisuje situaci David Holý, marketingový ředitel ePojisteni.cz, největšího a nejvýznamnějšího poskytovatele online pojištění v České republice.

S příchodem ekonomické krize v předchozích letech také výrazně narostly podvody v pojištění majetku, a to zejména úmyslně založené požáry. Odborníci z Kooperativy uvádějí případy, kdy podnikatelé nechali shořet provozovnu nebo sklady, protože měli finanční problémy v podnikání. Obdobné případy byly zaznamenány i u soukromých osob. „Například shořel dům, který byl asi rok v nabídce realitní kanceláře, a majiteli se ho nedařilo prodat. Případně majitelé zapálili domy, které byly součástí exekučního řízení,“ dodává Milan Káňa.

Obecně se uvádí, že každá desátá pojistná událost hlášená u pojištění vozidel je podvod. Kupříkladu Kooperativa každý rok řeší jen u pojištění vozidel přibližně 180 tisíc škod. Podvody se přitom podaří prokázat maximálně v několika stovkách případů ročně. Z tohoto pohledu je tedy v praxi jako pojistný podvod klasifikován jen zlomek případů. Mnoho podezřelých okolností dokáže ovšem odhalit již technik při prohlídce škody, takže pojistné plnění není vyplaceno, nebo je kráceno. Tyto případy se tedy ani neprošetřují a nemohou být vedeny jako pokusy o pojistný podvod. Otázkou je, jaký je objem pojistných podvodů, které zůstanou neodhaleny. „Tento údaj se dá odhadnout velmi těžko a existují na to různé názory a statistiky. Osobně si myslím, že se to číslo pohybuje mezi 30 a 60 procenty,“ odhaduje Martin Burkoň z ČSOB Pojišťovny.

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí