Facebook – výstřely na přídi. Odpočívej v pokoji?

štítek Investice čtení na 6 minut

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Ani nemusíte číst zprávy, aby vám aktivita trhu s vysokou pravděpodobností sdělila, co se dovíte v novinách o několik dní později. Jako například Facebook. The Guardian uveřejnil článek, ve kterém autor uvádí, že „Facebook je pro mládež mrtvá věc“. Obchodníky, kteří mají zakoupenou akcii, by tato zpráva měla uvést do stavu zvýšené pohotovosti. Facebook není nic jiného, než dějiště sociálních kontaktů. A hodnota toho, co je v kurzu se může změnit ze dne na den. Zvlášť u mládeže.

Dal nám trh nějakou výstrahu, že se něco děje? Výstrahu k opuštění pozice? Ano! Možná tu je ještě nějaký prostor pro růst, ale obdrželi jsme něco jako výstrahu. Měli bychom mít pro takový případ nějaká obchodní pravidla, která by pomohla ochránit naši investici. Poskytl nám Facebook opravdu nějakou výstrahu? To musíte posoudit sami.

Trocha vysvětlení nezaškodí. Každý se zaměřuje hlavně na cenu. Cena je jediný a hlavní důvod při úvahách o vstupu do pozice. Nicméně skoro nikdo se nezajímá o obchodní objem. Hlavně protože mu skoro nikdo nerozumí. Objem je energie, která pohání trh. Dodává ceně energii, když je veliký, nebo energii nedodává, když je malý. Objem vypovídá o nabídce a poptávce.

Když má cena růst, musíme vidět narůstající objem. Tím trh vyjadřuje, že úsilí od nakupujících je vyšší než od prodávajících. Když cena padá v důsledku korekce, objem by se měl snižovat. To vypovídá o tom, že prodeje během korekce nejsou silné a se snižováním ceny docházejí i prodávající. Prodávajících je méně, než nakupujících.

Občas však objem vyjadřuje i něco jiného, než obvyklou tržní aktivitu. Příkladem je vzepětí objemu. Prudký vzrůst objemu na velké svíčce je normální. Ovšem na malé vůbec ne. Na malé svíčce je to zpráva, že se stalo něco neobvyklého a tuto událost musíme prozkoumat v celém kontextu.

Když se vrátíme k článku z Guardianu: „Facebook není na ústupu – je v podstatě mrtev a spálen,“ uvádí Daniel Miller, vedoucí antropologického výzkumného týmu a profesor materiální kultury na University College v Londýně.

To jsou silná slova a přitáhla naši pozornost. Podívali jsme se proto, jestli něco podobného nezaznělo v řeči trhu. V trhu, stejně jako v životě se věci nedějí náhodou. Je to jen otázka soustředění, jestli se nám podaří odhalit něco, co není zcela obvyklé.

Než postoupíme dále, podívejte se na následující graf. Trh je nejlepším zdrojem informace sám o sobě. Poskytuje nám informace každý den a některé informace jsou důležitější než ostatní. Nejlepší na tom je, že tyto informace jsou dostupné naprosto každému a ve stejném čase. Je na následujícím grafu něco, co by nás mělo varovat před obchodem na růst?

foto: graf – akcieatrhy.cz

Pokud nevidíte nic, tak vysvětlení přinesou další grafy.

Následující graf ukazuje, že během obchodního dne 20. prosince 2013 došlo k nezvykle vysokému nárůstu objemu obchodů. Možná se neobjeví titulky hned následující den, ale zcela jistě se nějaké objeví krátce potom. Pokud chcete mít výhodu v rychlosti uvažování, tady je:

Proč by nás ten den měl uvést do stavu zvýšené pohotovosti? Svíčka je velmi malá a to je vzhledem k obrovskému úsilí vyjádřenému objemem hrozný nepoměr. Průměrný denní objem je veliký 85 milionů. 20. prosince byl objem ve velikosti 220 milionů. Víc než dvojnásobné množství nakupujících vstoupilo do trhu, ale cena se v podstatě se moc nepohnula od úrovně z minulého dne.

I když to nevypadá, tak trhy se řídí logikou. Když je průměrný denní objem pod 100 milionů, jakou reakci očekáváme, když se počet nakupujících zvýší na 250%? Neměl by vzniknout nějaký růst?

Co se tedy stalo?

Cenový pohyb je mnohem menší než na průměrné svíčce. Proč? Odpověď je jen jedna:

Prodávající.

Množství prodejů bylo větší než množství nákupů. Proč větší? Protože úsilí prodávajících nejen zastavilo nákupy, ale projevilo se v objemu. Nakupující nebyli schopni celý den vytáhnout cenu výš, než na úroveň minulého dne, protože nákupy byly zaplaveny vysokými prodeji. To nás vede k následující otázce. Kdo tu prodával?

Profesionální peníze.

Proč profesionální peníze? Protože veřejnost nikdy neprodává s takovým soustředěným úsilím. Proč profesionální peníze prodávají? Očekávají, že hodnota akcie poklesne, tak prodávají. Nicméně v následujících dnech akcie pokračuje v růstu. Je to tím, že profesionální peníze se nemohou zbavit veškerých svých akcií najednou. Potřebují prodávat do růstu, aby cena akcie v důsledku jejich prodejů neklesla.

Nemůžeme vědět, co profesionální peníze už vědí, ale můžeme zjistit, kdy jsou aktivní a sledovat jimi zanechané stopy, jako v případě tohoto objemu, který ční mezi všemi jako bolavý palec.

V grafu vidíme ještě jeden podobně vysoký objem v listopadu. Porovnáním denních svíček se dobereme toho, že zde byli nakupující mnohem úspěšnější. Ale i zde máme důležitou informaci. Zavírací cena není na vrcholu svíčky, to znamená, že i zde se objevily nějaké prodeje a prodávající byli aktivní. Největší nápovědou je nedostatek růstu následující den, vzhledem k vynaloženému úsilí (objemu) z minulého dne. Nenásledoval žádný růst.

Zpět k 20. prosinci a jeho obrovskému objemu.

Následující svíčka je relativně silně rostoucí, ale podívejme se, co následuje. Dva následující dny se cena pohybuje stranou. Zavírací ceny jsou na stejné úrovni. Shlukování zavíracích cen často znamená balancování mezi prodávajícími a nakupujícími. Může vést k dalšímu růstu, ale také ke změně směru. Výstrahu jsme obdrželi již před čtyřmi dny. Potřebujeme ještě potvrzení a to přichází následující den. Cena otvírá níž a zpátky se již nepodívá.

Jediné co děláme je, že čteme aktivitu trhu, tak jak se v čase vyvíjí. Jsou to fakta, žádné dohady. Čtení aktivity trhu, tak jak se vyvíjí v čase. Nemáme žádné zítřejší noviny, ale máme tu projev z 20. prosince. To je naše výhoda, která přeje připraveným, když o týden později dojde k dalšímu vývoji.

Závěr obchodování z pátku 27. prosince vymaže předchozí tři dny obchodování a zneguje růst se zvýšeným objemem. Očekáváme tuto akci, protože máme znamení z minulého týdne. Vývoj na intradenním grafu nám pak ukáže další směr pohybu.

Jak máme na tyto informace reagovat? To záleží na vašich obchodních pravidlech. Pokud jste v pozici na růst, je jednou z možností realizovat částečný zisk a poté přitáhnout příkaz stop blíž k ceně na úroveň, kdy obchod skončí na nule.

Celkový trh se nachází na svém vrcholu, s výjimkou Nasdaqu a toto je akcie z Nasdaqu. Celkový trh by mohl vstoupit do korekce, takže potřebujeme nějaké plány, které by reagovaly na měnící se tržní podmínky. Ceny také mohou příští týden útočit na nová maxima.

Je třeba být neustále ve střehu a sledovat informace, které nám trh zasílá každý den.

foto: graf – akcieatrhy.cz

Pohled na intradenní graf občas přinese větší detaily. Hlavní nápor objemu se objevil během závěru obchodování (kruh), přičemž se cena neodchýlila od předchozího obchodování. Je to jasná zpráva pro každého, kdo vidí, co se stalo v reálném čase.

Již jsme probírali, že shlukování zavíracích cen znamená rovnováhu, která může vyústit do pokračování, nebo do změny směru. Podívejte se na shluk zavíracích cen na intradenním grafu vyznačených hvězdičkou. Všechny tyto svíčky mají zavírací cenu dole. Všechny tyto svíčky mají relativně malý rozsah. Menší rozsah znamená, že prodávající vyhrávají tuto „bitvu o svíčky“ (to platí pro libovolný časový rámec). Větší svíčky mají nižší zavírací ceny. Soustavně. Na úrovni rovnováhy mezi nakupujícími a prodávajícími mají prodávající navrch a vyhrávají bitvu o ovládnutí trhu. Překvapí vás, když vyhrají nad nakupujícími a převezmou kontrolu?

Jak na to budete reagovat, bude opět záviset na vašich obchodních pravidlech.

foto: graf – akcieatrhy.cz

Zdroj: Michael Noonan

Akcie a trhy

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí