10 lekcí pro začínající podnikatele
čtení na 6 minut | přečteno 2×
Jeden z mých oblíbených webů je meetinnovators.com. Jsou zde rozhovory se začínajícími podnikateli. Jsou to lidé, kteří chtějí vytvořit něco nového a úspěšného. Prostřednictvím rozhovoru se tak dovídáme, jakým způsobem myslí, jakým způsobem pracují, jaké mají strasti, jaké mají úspěchy, jakou mají vizi budoucnosti. Již pouhý poslech těchto lidí vám přinese povznesení na duchu.
Masová média se o tuto oblast obvykle nezajímají. To je dost zvláštní, protože technologie, které užíváme a obchody, které provádíme, tvoří nezanedbatelnou část našich životů. Potíž je v tom, že většina lidí to bere jako samozřejmost.
Související
„Samozřejmě, že musí existovat upgrade“. „Samozřejmě musí existovat příslušný program“. „Samozřejmě budu mít videokonferenční hovor s osobami na druhém konci světa zadarmo!“
Nedávno jsem mluvil s postarším profesorem historie, ale nemluvili jsme o velkých ideálech a velkých myšlenkách, jak by se slušelo. Místo toho jsme velmi rychle přešli k mnohem zajímavějším věcem. Hovořili jsme o technologiích, operačních systémech, chytrých telefonech, výhodách cloudu oproti lokálnímu software, o serverech a databázích, tabletech a laptopech, sociálních sítích, e-mailových klientech, stahování a samozřejmě také o počítačových hrách!
Povídali jsme se skoro na hodinu a pak jsme museli už jít. Zajímalo by mě, jestli si tento muž, kterého ekonomie nezajímá a svobodné podnikání už vůbec ne, uvědomuje, že všechny ty věci, o kterých jsme mluvili, vznikly působením kapitalistického systému?
Lidé milují technologické hračky. A proto by měli milovat stejně svět komerce, který poskytuje technologickému vývoji podnikatelský náboj a inovace. Život je teď o tolik lepší. Komerce je příčinou toho dramatického vzrůstu životní úrovně, ke kterému došlo po roce 1989.
Začínající podnikatelé si zaslouží úctu. Nejsou to jenom tvůrci nových výrobků a služeb, věcí, které zlepšují náš každodenní život. Jsou také hlavní hybnou silou, která vytváří nová pracovní místa, když jinde je jenom stagnace.
Srovnávat začínající podnikatele a politiky, to je jako srovnávat dva světy. Politici slibují věci jako: „Zdravotní péče pro všechny.“ „Svět bez korupce.“ Doufají přitom, že obyvatelstvo uvěří, že tyto sliby přinesou změnu. Samozřejmě, že sliby ještě nikdy nic nezměnily. Neexistuje zde žádná zpětná vazba, žádný test, žádná odpovědnost. Politici žijí ze slibů a to hned tak neskončí.
V podnikání máte všechno. Zářivé cíle i bažinu nástrah. Jmenují se zisk a ztráta. Každý den prochází podnikání testem. Abyste uspěli, musíte přesvědčit lidi, že máte něco, nebo umíte zařídit něco, co pro ně bude mít opravdovou hodnotu, kvůli které jsou ochotni se vzdát části svého příjmu. Musíte získat víc, než vydáte. O jeden dolar víc, než jsou náklady a začínáte růst. Jeden dolar pod náklady a zkrachujete. Finanční výsledovka vládne a odděluje vítěze od poražených.
Politici a úředníci nikdy nečelí takové realitě. Ve skutečnosti jsou od reality úplně odtržení. Jejich příjmy jsou zaručené, jejich práce není závislá na prodejích, ale na manipulaci a postavení.
Při poslouchání rozhovorů s těmito podnikateli jsem si vzpomněl na knihu popisující zlatý věk podnikání. Tehdy to byly jiné časy, používaly se jiné nástroje a vlády házely méně klacků pod nohy. Ale motivace, metody a vybuzení se, zůstávají stejné.
Následuje výčet deseti bodů, které jsou společné všem začátkům podnikání.
1. Podnikání začíná touhou vytvořit něco úžasného, ne jen touhou vydělat peníze. To je univerzální vlastnost podnikání. Nicméně toto pravidlo musí čelit univerzální propagandě, která vykresluje kapitalismus, jako systém založený na zištnosti a touze po materiálních statcích. Ve skutečnosti je podnikání založeno na snaze učinit svět kolem nás lepší. Zisk je jen známkou dobře odvedené práce, ale neřídí motivaci. Podnikatelé se snaží uskutečnit své sny. To je jejich motivace. 2. Většina lidí vám uvede milion důvodů, proč to musí zkrachovat. Než se vrhnete na podnikání, obvykle to probíráte se svými přáteli. Také přátelé přátel vám tvrdí, že něco takového je nemožné. Nikdo váš výrobek nebude chtít. Někdo jiný už to nabízí. Je to příliš riskantní a nebude to fungovat. Proč si nenajdete práci, jako to dělá každý? Nakonec se rozhodnete jít do toho samostatně. 3. Veškeré podnikání čelí strachu a nejistotě z budoucnosti. Jedinou jistotu můžeme získat pohledem zpět do minulosti, když vidíme, jak se věci vyvíjely. Co přinese zítřek je ve hvězdách. Můžete se trefit. Můžete si udělat předpověďi. Ale to co zítřek přinese, záleží na lidech a lidská přirozenost je nestálá a nepředvídatelná. A kromě toho, veškeré podnikání čelí jediné jistotě, a to že žádná jistota neexistuje. Existuje pouze nejistota. Šplháte po skále se zavázanýma očima a jen cítíte cestu, kterou se musíte vydat. 4. Nemůžete poznat trh do té doby, než ho opravdu otestujete. Samozřejmě, že si děláte průzkum trhu. Ptáte se přátel. Studujete příklady úspěchu. Následujete vlastní instinkty. Ale ani jedna z těchto aktivit vám nenahradí opravdový test, ve kterém zkusíte přimět lidi, aby se vzdali části svých věcí výměnou za vaše věci. Každý úspěch vypadá ze zpětného pohledu jako přirozený. („Samozřejmě, že lidé chtějí nakupovat knížky online.“) Ale to je jen iluze. Nikdy to nebudete vědět, dokud to nezkusíte. 5. Všichni podnikatelé jsou téměř výhradně soustředěni na službu druhým. To také protiřečí obecnému názoru na podnikání jako prostředek seberealizace. Ale to nemůže být pravda, protože impulsem podnikání je hledat zájmy, touhy a motivace ostatních. Existuje jen jedna cesta vedoucí k úspěchu. Zákazník je král a podnikatel mu musí sloužit. 6. Každé podnikání vyžaduje snílky, ale i účetní. Snílkové si umí představit věci, které ještě neexistují. Vidí budoucí svět, který funguje jinak, než jsme zvyklí. Z ničeho dokáží vybudovat něco. To vyžaduje obrovskou představivost. Ale pouhá představivost nestačí. Potřebujete také účetnictví a někoho, kdo tomu rozumí. Účetní je vždy první osoba, která přináší špatné zprávy. 7. Nezkoušejte všechno vybudovat od základů. Jeden z darů kapitalismu je, že nabízí příklady úspěchu. Tyto příklady jsou veřejně dostupné a mohou být podrobeny studiu. Nejlepší podnikatelé vědí, jak zkopírovat úspěch, a jak vylepšit zisk, třeba lehkou změnou, která způsobí posun v loajalitě zákazníků směrem, který přivede nové klienty. Nemusíte se stydět využít tyto poznatky. Velcí podnikatelé přebírají cizí myšlenky a berou je za své. 8. Nezáleží na tom, jak digitální je služba, nebo produkt. Úspěch přichází z osobního styku. Úspěšní podnikatelé na internetu nepřemýšlí o svých klientech, jako o nějaké množině bodů, ale jako o lidech, kteří potřebují lásku a péči. Nejsou to stroje na peníze, jsou to reální lidé s reálnými potřebami a tak je třeba se o ně starat. Všechny prosby jsou osobní prosby, marketing musí cílit individuálně. 9. Úspěch přináší neskutečné množství vyčerpávající práce. Stát se podnikatelem znamená podřídit tomu vše. Nemáte žádný volný čas. Nic nemá větší prioritu, a to platí zvlášť pro začátek. Potřebujete až fanatismus a maniakální oddanost tomu, že věci, které by měly být správně, také správně budou. Nic není zaručeno navždy. Podnikatelé vědí, že šance nikdy nestojí v jejich prospěch. Musí se tedy snažit jako nikdy předtím. 10. Nejde vyhrát jednou pro vždy. Podnikání není desková hra se začátkem a koncem. Každý den se začíná znovu. Každá sezóna může být poslední. A půjde to čím dál hůř, protože čím jste úspěšnější, tím více lidí vás následuje. Nechají vás vytyčit cestu a pak vás začnou kopírovat. Vylepší vaše metody, nebo redukují vaše náklady. Neexistuje žádná cílová meta a jediným cílem je zůstat naživu.
Zajímá vás proč je prosperita v dějinách lidstva tak úzkoprofilové zboží? Protože obchodní umění je stále vzácné. Je na něj útočeno a mnozí se mu vyhýbají. Nicméně nejbláznivější lidé z našeho středu jsou podnikatelé, kteří sní a pracují na tom, aby navzdory pravidlu zisků a ztrát přinesli lidem to, co budou mít rádi.
Co myslíte, nestojí snaha o to stát se úspěšným obchodníkem na kapitálovém trhu, na stejných základech?
Zdroj: Jeffrey Tucker