SOLUS – jak a proč?
čtení na 3 minuty
Zaregistrovali jsme, že velká část čtenářů serveru Dům financí se snaží získat informace o fungování či svém případném zařazení do registru dlužníků, tzv. SOLUSu. Nejsme schopni zjistit, zda se právě vaše jméno nachází na daném seznamu, jenž registruje ty, kteří se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků. Ke konci roku 2008 bylo v registrech SOLUS evidováno přes 1 200 000 záznamů. Uvědomujeme si ale, že i vy můžete být jedním z nich a nyní si nevíte rady. Zpracovali jsme proto pro vás článek, který by vám měl pomoci pochopit, oč jde a jaké jsou vaše reálné možnosti a práva.
V prvé řadě bychom si SOLUS měli přiblížit. Jedná se o zájmové sdružení právnických osob, které si vytklo hned několik cílů. Prvním cílem je předejít nárůstu předlužování klientů, dále zabránit zvyšování počtu dlužníků v prodlení, přispět ke zlepšení vymahatelnost stávajících dluhů v prodlení a konečně také snížit riziko věřitelů, kteří by mohli přijít o své finanční prostředky. Je-li někdo členem sdružení SOLUS, nalezne zde dva negativní registry klientských informací.
Nezaplatíte jedinému členovi SOLUSu, a problém je tu
Tyto registry shromažďují informace o klientech, kteří se z nějakého důvodu dostali do problému se splácením svých závazků. V registru fyzických osob (FO) jsou zařazeni spotřebitelé, v registru právnických osob (registr IČ) jsou pak evidováni podnikatelé a právnické osoby. Tyto negativní registry fungují na základě on-line dotazů, které jsou zodpovězeny ihned (SOLUS uvádí „v čase kratším než jedna vteřina“).
Princip je tedy takový, že pokud klient u člena sdružení SOLUS bezproblémově splácí své závazky, není pak veden jako problémová osoba a ve výsledku má u členů sdružení jednodušší přístup k jimi poskytovaným službám. V registru spotřebitelů (registru fyzických osob), se objeví pouze ti, kteří nemají zájem plnit své smluvní závazky vůči, byť jednomu, členovi sdružení SOLUS. Objeví se zde však i údaje spotřebitelů, kteří se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků. V registru se ale neobjevují žádná důvěrná data, jako například informace o výši příjmu dlužníka.
Na zacházení s údaji dohlíží nezávislý auditor
Společnosti, které jsou členy sdružení SOLUS, se v případě prodlení splátek snaží nejdříve spojit se samotným klientem, se kterým se chtějí vzniklou situaci řešit. Dlužník je do registru zařazen až ve chvíli, kdy splňuje pravidla, na kterých se dohodli členové SOLUSu. Zpravidla by se tak v registru měli objevit ti dlužníci, u nichž doba prodlení ve splácení přesáhla tolerovatelnou míru (ta je stanovena v Pravidlech pro vytváření, správu a využívání databáze spotřebitelů neplnících své povinnosti vztahující se k činnosti řádných členů sdružení SOLUS).
Podle v podstatě stejných pravidel se řídí i registr podnikatelů a právnických osob. Správnost údajů, které věřitelé a členové sdružení předávají do systému, stejně jako správnost zacházení s údaji, hlídá institut nezávislého auditora.
Chcete vědět, zda jste na seznamu? Cesta je dlouhá
Pokud se chcete dozvědět, zda se vaše jméno nachází v seznamu dlužníků (fyzických osob), musíte na adresu (viz níže) odeslat písemnou žádost s úředně ověřeným podpisem. Dozvíte se také, jaké údaje jsou o vaší osobě vedeny a kdo je zdrojem těchto vašich osobních údajů. Pokud pak budete stát o bližší informace o důvodu zařazení do registru, musíte se obrátit na společnost, která požádala o toto zařazení.
Pozor! Výpis je zpoplatněn a výsledek vaší žádosti vám nebude sdělen osobně na počkání, ani po telefonu nebo e-mailem. Odpověď bude doručena doporučeně na dobírku na adresu, kterou si sami zvolíte. Žádost o výpis z rejstříku dlužníků bývá obvykle vyřízena do 30-ti dnů od jejího doručení. Bohužel neexistuje možnost připlatit si za rychlejší vyřízení vaší žádosti.
Jistě by vás mohlo zajímat, kdy dochází k aktualizaci údajů, jestliže jste uhradili své závazky po době splatnosti. Členové sdružení SOLUS jsou povinni aktualizovat databázi alespoň jednou za měsíc. Stát se tak musí do 10. dne v měsíci a uvedená data mají odpovídat stavu k poslednímu dni předchozího měsíce. I přesto, že je dluh uhrazen, zůstává informace o zpoždění platby v systému ještě další 3 roky.
Na závěr ještě několik užitečných kontaktů:
Internetové stránky sdružení SOLUS: www.solus.cz
Žádost o výpis z registrů SOLUS: www.solus.cz/?…
Seznam členů sdružení SOUS: www.solus.cz/?… e-mail: Info@solus.cz
Call centrum: +420 234 633 383; tel.: +420 234 633 375
Adresa: Na Pankráci 30/1618, 140 00, Praha 4