Stále je čas na snížení daňového základu o úroky z úvěru na bydlení

štítky Daně Osobní finance Úvěry a půjčky čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Lidé po celém světě velice rádi žijí na dluh. To se týká i bydlení, kdy je hypotéka často jediným řešením, jak brzy bydlet “ve svém“. Podobná je situace i v České republice, což dokazuje fakt, že celkový počet uzavřených hypoték již přesáhl 400 000. V době podávání daňových přiznání se vám však hypotéka může vyplatit – pokud totiž máte hypoteční úvěr či úvěr ze stavebního spoření, můžete si úroky, které jste celoročně bankám nebo stavebním spořitelnám platili, odepsat ze základu daně. A to do celkové výše až 300 000 korun. Podívejme se společně, co vše je k takovému úkonu potřeba.

Nejprve je nutné opatřit si doklad o úrocích zaplacených v uplynulém roce. Tento doklad obvykle koncem ledna automaticky posílá společnost, u níž máte úvěr zřízen. Pokud se tak nestalo, je dobré si jej od banky nebo spořitelny vyžádat co nejdříve. Dalšími doklady, jež k odpisu potřebujete, jsou výpis z katastru nemovitostí a kopie úvěrové smlouvy.

Nezbytné také je, aby nemovitost, z níž chcete nechat úroky odepsat, byla skutečně vaše a sloužila vám výhradně k bydlení – jako trvalé bydliště. Není tedy možné nechat si odepsat víkendovou chatu či provozovnu. Podobné podmínky platí i u zřízeného úvěru. To znamená, že na úvěrové smlouvě musíte být uveden jako účastník úvěru (být vlastníkem hypotečního úvěru).

V případě stavebního spoření je situace složitější. Pokud jste vlastník, tak je vše v pořádku. Ale pokud například čerpáte úvěr ze stavebního spoření někoho jiného (například příbuzného, který měl pro úvěr mnohem lepší podmínky), tak si úroky z daňového základu odepsat nemůžete. A to ani ve chvíli, kdy jde vše takříkajíc “z vaší kapsy“. Ledaže byste na smlouvě figurovali jako přistupitel (toto je však možné učinit jen při podpisu smlouvy, pozdější změna je nemožná).

Zaměstnanci, kteří si nechávají daňové přiznání vypracovat zaměstnavatelem, měli na předložení všech potřebných dokumentů zaměstnavateli čas pouze do 15. února. Jestliže tuto lhůtu propásli, musí se s odpisem rozloučit, anebo si vypracovat daňové přiznání sami. Všichni ostatní mají čas do 31. března (pokud si přiznání nenechávají zpracovávat daňovým poradcem).

Může se zdát, že na všechny tyto úkony zbývá ještě dostatek času. Chcete-li se ale vyhnout tradičním frontám, je nejvyšší čas sehnat potřebné dokumenty a co nejdříve zkompletovat formulář.

Jakub Šenovský

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí