Jak řešit dluhy z podnikání na zdravotním pojištění?
štítky Osobní finance Právo čtení na 3 minuty
Placení zdravotního pojištění je pro osoby samostatně výdělečně činné povinné. Neplacení zdravotního pojištění je sankciováno a příslušná zdravotní pojišťovna následně vymáhá nejenom dlužné pojistné, ale i vyměřené penále. Aktivní přístup při řešení dlužných závazků na zdravotním pojištění je pro podnikatele velmi přínosný a může významně eliminovat finanční škody.
Při výkonu hlavní samostatné výdělečné činnosti musí být placeny měsíční zálohy na povinném zdravotním pojištění, osoby samostatně výdělečně činné účastny v dobrovolném měsíčním paušálním režimu platí zdravotní pojištění v měsíční paušální dani současně s daní z příjmů a sociálním pojištěním. Níže v textu se budeme zabývat situaci, že osoba samostatně výdělečně činná není účastna v dobrovolném měsíčním paušálním režimu.
Související
Měsíční záloha na zdravotním pojištění
Částka měsíční zálohy odpovídá dosaženému hrubému zisku v minulém období, vždy však musí být placena alespoň minimální měsíční záloha. V roce 2024 činí minimální měsíční záloha na zdravotním pojištění 2968 Kč. Splatnost zálohy na zdravotním pojištění je do 8. dne následujícího měsíce.
Neplacení pojistného znamená sankce
Během roku platí osoby samostatně výdělečně činné měsíční zálohy, které se odečtou od vypočteného ročního zdravotního pojištění. Případný nedoplatek na zdravotním pojištění je následně nutné uhradit do osmi dní od odevzdání přehledu za příslušný rok. Pokud se vypočte přeplatek, tak ten je možné si nechat vyplatit na účet nebo použít na úhradu dalších záloh.
Zdravotní pojišťovny si pohledávky důsledně hlídají
Pokud není zdravotní pojištění placeno řádně a včas, tak vznikají dluhy na pojistném, ze kterého je následně ještě vyměřeno penále. Všechny zdravotní pojišťovny následně vyměřené pojistné i penále (např. platebními výměry) velmi pečlivě vymáhají. Spoléhat na promlčení závazku rozhodně nelze, neboť promlčecí lhůta je desetiletá a běží zvlášť pro předepsání a zvlášť pro vymáhání dlužného pojistného a penále.
Pojistné nemůže být prominuto
Dlužné pohledávky vymáhají zdravotní pojišťovny i po případném skončení samostatné výdělečné činnosti nebo po změně zdravotní pojišťovny. Při finančních problémech je rozhodně vhodné s příslušnou zdravotní pojišťovnou komunikovat a snažit se situaci řešit, např. formou splátkového kalendáře.
Problémoví dlužníci splátkový kalendář neobdrží
Na úhradu dlužných závazků prostřednictvím splátkového kalendáře není právní nárok, proto je vlastní aktivní přístup dlužníka nutností. Čím dříve se veškeré dlužné pojistné uhradí, tím nižší částka penále se bude platit. Dlužné penále totiž stoupá i z dlužného pojistného spláceného formou splátkového kalendáře. Zatímco dlužné penále může být sníženo či prominuto, tak dlužné pojistné nikoliv.
Žádost o prominutí musí být podána včas
Dlužníci na zdravotním pojištění si mohou požádat o prominutí dlužného penále. Základním předpokladem je podání žádosti o prominutí v zákonné lhůtě a uhrazení veškerého dlužného pojistného. V případě splácení dlužného pojistného formou splátkového kalendáře se rozhodnutí o podané žádosti na dlužné penále posouvá.
Pasivní přístup při řešení dluhů na zdravotním pojištění se nevyplácí
Osoby samostatně výdělečně činné, které se dostaly do finančních problémů a nemohly tedy po určitou dobu platit zdravotní pojištění musí tedy pamatovat na to, že před dluhy na zdravotním pojištění neutečou a při dlouhodobém neřeší situace budou platit zbytečně vysoké penále. Včasným řešením nepříznivé situace se dají celkové dluhy na zdravotním pojištění významně snížit, neboť vyčíslené penále je v konečném důsledku nižší a část může být prominuta.