IPO, které má nudle
štítek Investice čtení na 4 minuty
Na americký trh bude v brzkém období vstupovat další řetězec s rychlým občerstvením. Zaměřme se na to, čím toto IPO může investory zaujmout a zda se na základě současných informací jeví jako zajímavá ryba v rybníce nově upisovaných společností.
Společnost Noodles & Company (NDLS) podala ve druhé polovině května oficiální žádost SEC na úpis svých kmenových akcií k veřejnému obchodování v rozsahu 75 000 000 dolarů. Firma se kochá ambiciózním růstovým plánem a její představitelé jsou přesvědčení, že určitě uspějí. Je poměrně pravděpodobné, že tomu tak bude i ve skutečnosti. Prozatím se zaměříme pouze na obecnější informace, jelikož cena akcií má být oznámena teprve v průběhu tohoto měsíce. O emisi se starají Morgan Stanley a UBS Investment Bank.
Související
Noodles & Company byla založena v roce 1995 a ke třicátému dubnu provozovala podle účetní uzávěrky 339 restaurací. Z toho je 288 ve vlastnictví společnosti a 51 je otevřených na licenční bázi. S franšízou začala až v roce 2004 a výrazně si tak pomohla k rychlejšímu růstu své značky.
Asi nejdůležitějším číslem, které by měli investoři sledovat je 2500. Jedná se o počet poboček, kterého chce management společnosti dosáhnout v průběhu následujících 15 až dvaceti let. To by znamenalo šestinásobný nárůst provozoven, oproti současnosti. Průměrný obrat jedné společnosti byl v roce 2012 solidních 1 178 000 dolarů.
Dalším bodem, který by měl být důležitou indikací pro investory jsou dvě jména – Kevin Reddy zastává funkci výkonného ředitele a Keith Kinsey prezidenta společnosti. Pro většinu investiční populace to jsou možná jména neznámá, ale mají za sebou v tomto segmentu již velmi zajímavý počin. Oba pracovali mezi roky 2000 až 2005 ve spočnosti Chipotle Mexican Grill (CMG). Bylo to v období, kdy ještě tento koncept spadal do vlastnictví McDonaldu (MCD). Za toto období dokázali rozšířit tuto značku o 400 provozoven. (Není od věci pohlédnout na to, že prakticky ve své predikci kopírují průměrný roční nárůst provozoven, k jakému došlo u CMG).
Oba zkušení hráči by mohli být úspěšní znovu. Dokazují to totiž i při svém nynějším působení, když například v roce 2012 společnost otevřela 45 provozoven, z nichž je prozatím pouze 6 franšízových. Pro rok 2013 je plánováno otevření 38 až 42 svých provozoven a opět 6 – 8 franšízových.
Ruku v ruce s růstem restaurací jde i nárůst průměrné tržby na provozovnu. V roce 2010 se jednalo o zvýšení tržby o 3,7%, v roce 2011 o 4,8% a v posledním roce již o 5,4%.
Pokud se podíváme na konkrétnější čísla, dojdeme k zajímavému zjištění. V roce 2008 měla firma příjem 170,4 milionů dolarů, 2009 – 192,5 milionů dolarů, 2010 – 220,8, 2011 – 256,1, 2012 pak 300,4 milionů. Čistý zisk za rok 2008 byl 0,1 milionu dolarů, za rok 2009 1,1 milionu dolraů, 2010 pak 2,4 milinů dolarů, v roce 2011 3,8 milionu dolarů a v roce 2012 pak 5,2 milionů.
Je obtížné hledat konkrétní důvod, proč na trhu proráží právě Noodles & Company. Hlavní příčinou se v této chvíli jeví fakt, že jejich jídelníček je … jak to nazvat, asi nejvýstižnější mi přijde slovo multikulturní. Dokáží zákazníkovi připravit nudle doslova na všechny způsoby. Orientální kuchyní počínaje, přes středomořskou, až po americkou. Všechno to je na stejném menu a doplňují to polévky, saláty a dokonce sendviče.
Podívejme se nyní na to, jak si v poslední době vedli konkurenti v oblasti restauračních provozů, kteří na trh vstoupili v nedávném období. Například u Bloomin Brands narostla cena akcie od IPO v polovině roku 2012 o cca 90%. Del Friscos Restaurant Group (DFRG) o 45% a Chuy je Holdings Inc (CHUY) pak skoro také o 90%.
Cherryh Butler – šéfredaktor časopisu FastCasual.com podotkl, že společnost Noodles & Company je jedním z naprosto nejrychleji rostoucích řetězců rychlého stravování v USA a vlastně celkově mezi restauracemi. To při konstatování, že Američané celkově z útrat za potraviny nechají 5% právě v rychlých občerstveních sebou nese velmi zajímavý potenciál. Prodej v rychlých občerstveních v současnosti roste mnohem rychleji, než v dalších typech provozoven a dá se očekávat, že tomu bude tak i nadále. Při zásahu škrtů do amerických peněženek je zřejmé, že šetřit se bude i na jídle. Společnost se také umístila na 26 místě v seznamu sta nejlepších Movers & Shakers v danném segmentu, uveřejněným tímto časopisem.
A proč může být společnost Noodles & Company zajímavou investicí? Podívejme se na malou rekapitulaci důvodů:
1) Stabilní finanční výkon 2) Rozmanitost sortimentu 3) Zkušené vedení 4) Srozumitelný koncept 5) Stabilní klientela 6) Silný segment 7) Zákazníci tvrdí, že prostředí je velmi příjemné oproti konkurenci 8) Ceny oproti konkurenci 9) Avizovaný růstový potenciál
No a teď už opravdu záleží pouze na upisovací ceně…
Kamil Beran Zdroj: Daily Camera, Fastcasual.com, Bloomberg