Změna, a jak je s ní manipulováno
štítky Investice Stalo se čtení na 4 minuty
Dnes navážeme na článek „Změna. Byla, je a bude.“ praktickou ukázkou. V předchozím článku jsme si ukázali, že je možné obchodníky rozdělit podle toho, ve které části trendu vstupují a to na inovátory, většinu a opozdilce. Řekli jsme si, že inovátoři změnu zahajují, a berou si na pomoc dva reklamní mechanismy- cenu a zprávy. Pomocí těchto mechanismů zmanipulují většinu a opozdilce tím směrem, kam potřebují, aby se cena vydala. Dnes se podíváme na to, jak změnu očekávat a jak je možné si na ni vsadit.
Trh se může nacházet ve třech stavech. Může klesat, růst anebo může jít do strany. Je rozumné si uvědomit, kde se trh zrovna nachází. Když venku mrzne, není dobrým nápadem brát si plavky. Stejně tak, když se trh řítí nahoru, je rozumné používat větší stop loss, než když se pomalu potácí do strany. To je jasné snad každému. Jak ale poznat, kdy se trend zastaví? Tuhle otázku si pokládají snad všichni obchodníci, ale jen někteří jsou na ni schopní odpovědět. My se podíváme na způsob, který pracuje s existencí obchodníků s velkým kapitálem, a se sledováním jejich aktivity.
Související
Nejdříve si uvedeme pár skutečností o objemu, protože to je nejsilnější nástroj, jak poznat kdo je v trhu zrovna aktivní. Rozvedeme si následující skutečnosti.
Díváme se weekly graf ropy (1svíčka = jeden týden). Na první pohled je zřejmé, že je cena omezována ze shora resistencí (1), a zespoda rostoucí trendovou čárou (2), které dohromady tvoří trojúhelníkovou formaci. Klasická technická analýza by nazvala formaci jako rostoucí trojúhelník, a po proražení kanálu směrem nahoru by bylo možné spekulovat na nákup. Já nechci tento přístup zpochybňovat, chtěl bych na tomto případě ilustrovat existenci a akce velkých obchodníků, a jaké možnosti jim, potažmo nám, situace poskytuje.
Vraťme se k představě, že jsme manažeři hedgového fondu, a máme k dispozici $100 M. Jestliže na základě nějaké úvahy chceme nakoupit, musíme si uvědomit, že máme velký kapitál, a kdybychom rovnou nakoupili × tisíc kontraktů ropy, cena by okamžitě vyrazila nahoru a my bychom nakoupili ropu dráž, než podle svého obchodního záměru. Musíme použít jeden z reklamních mechanismů, o kterých byla řeč v minulém článku, abychom lidem řekli, že cena půjde dolů. Pokud lidé budou prodávat, docílili jsme svého cíle, a můžeme si koupit jejich kontrakty přesně za tu cenou, která je výhodná, a to bez větších pohybů a se zvýšeným objemem. Teď jsme si tu ukázali dva principy. Zaprvé jak probíhá akumulace peněz a za druhé jak se tvoří konsolidující oblasti (konsolidace-tj. upevnění, posílení hodnoty toho kterého instrumentu). Pokud se tato oblast posílila, bezhlavý pokud o únik z této oblasti nás bude stát hodně peněz, proto má smysl se zamyslet.
Nyní se díváme na tu samou oblast pod lupou, na denní časový rámec. Pokud se podíváme na vyznačené oblasti, můžeme s určitostí tvrdit, že se v nich cena pohybovala velmi dynamicky, a že tam probíhaly těžké boje o směr. To, že cena naráží často do stejných úrovní, proto není náhoda, v těchto úrovních se rozhoduje o směru. Všechny oblasti, kde se usadí hodnota (alespoň po určitý čas), mají podobné vlastnosti. Jeden z pohledů na věc vysvětluje, že se jedná o oblasti, kde se většina obchodníků shodne na ceně, proto se tam obchoduje nejvíc- není to ani vysoko pro nákupčí, ani nízko pro prodejce. Co z toho my, jako smart money můžeme vytěžit? Pokud využijeme reklamní mechanismus, velmi mnoho. Pokud vynaložíme určitě množství prostředků na to, abychom prorazili resistenci, nalákáme tím mnoho nákupčích, kteří za nás většinu práce odvedou.
Problém je, že nejsme jediní, kdo má stomilionový účet. To jsou ty boje, které nám zanechají na důležitých úrovních o sobě zprávu v podobě zvětšeného objemu, a často odmítnutí na relativně přesných úrovních. Jindy je cenový úroveň proražena, a hned vrácena zpět do oblasti s hodnotou. Zajímavý způsob jak odhalit, že se jedná o falešný průraz, je podezřele poměrně k okolním objemům objem snížený.
Jak tyto znalosti uplatnit? Ve chvíli kdy vidíme, že profesionálové akumulují peníze, můžeme si vsadit na jednu nebo na druhou stranu se našim „favoritům“ podaří vyhrát. Znalost risk managamentu je pochopitelně klíčová. Naučit se rozpoznávat, jaký směr má spíše šanci vyhrát, je otázka měsíců, spíše let sledování grafů. Pokud ale hledáme obchodní příležitosti, jsou všude. A spíše než na radu kam se ropa vydá, se zaměřme na otázku, jaký máme do obou směrů potenciál, a ten je maximální ve chvíli, kdy cena utvoří konsolidující oblast, což je např. výše ilustrovaná situace.
Říká se, že dobrý analytik určí, že cena půjde nahoru, dolů anebo do strany, což jenom ilustruje skutečnost, že není možné vědět (nikoliv předpokládat), kdo vyhraje předem.
Závěrem si zopakujme klíčové koncepty dnešní úvahy. V trhu existují obchodníci s velkým kapitálem, kteří mají možnosti ovlivňovat cenu- smart money. Tito obchodníci používají dva základní reklamní mechanismy, které nabízejí s dobrým načasováním velké manipulativní možnosti. Mohou využít většiny a nakoupit od nich obchodní instrument bez signifikantní změny v ceně (tj. mohou akumulovat). Mohou využít většiny k tomu, aby se dostali z konsolidující oblasti a většina jejich akcí je po určité dávce praxe v burzovních grafech čitelná- což bude náš cíl. Dále jsme si řekli, že existují oblasti, kde se usadí hodnota, a kde proběhnou velkoobjemové transakce, často akumulace nebo distribuce (zbavování se kontraktů /akcií z rukou velkých obchodníků). Jedna klíčová věc, kterou jsme tu ale dosud nerozebírali, je koexistence a interakce rozdílných časových rámců, ale na tu jsem zapomněl záměrně. Bude tématem příštího článku.
David Schlögl