Oblíbené vánoční dárky

štítek Nakupování čtení na 2 minuty

Tradičními nejrozšířenějšími vánočními dárky jsou elektronika a hračky. Lidé však mnohem častěji dávají i peníze a různé vouchery. Co je hitem letošních Vánoc?

foto: freeimages.com, ilustrační fotografie

Mezi nejoblíbenější dárky v České republice patří hračky a elektronika, ty pod vánoční stromek nadělí více jak polovina Čechů. Stejně jsou na tom také Poláci. Dle průzkumu letos každý čtvrtý Čech koupí jako dárek tablet nebo mobil. Tablet je jednoznačně hitem letošních Vánoc. U mobilů jsou jím chytré telefony a také přístroje pro seniory. Slováci spíše než elektroniku preferují klasické dárky, kterým vévodí hračky. Elektroniku nadělí pouhých 10 procent lidí. Vysoký podíl hraček je charakteristický i pro Bulharsko. Do hračkářství tam zamíří 42 procent lidí.

Oblíbenými dárky jsou dále také knihy, kosmetika a parfémy, produkty péče o krásu, masáže nebo lázeňské služby. Výjimkou nejsou ani potraviny a nápoje. Naopak menší zájem je o oblečení a boty. Ty jsou nakupovány především prostřednictvím internetu, kde je móda nejvíce nakupovaným zbožím.

Ve srovnání s ostatními zeměmi jsou Češi daleko opatrnější při výběru dárků, nicméně nebojíme se být inovativní. Stále více informací hledáme právě prostřednictvím internetu. Zajímají nás také cenová srovnání daného produktu u více prodejců. Roste také počet lidí, kteří nakonec vánoční dárek pořídí přes internetový obchod. V Česku se počet lidí, kteří zvolí tuto formu nákupu, pohybuje na úrovni 14 procent. Poláci takto nakupují pouze v šesti procentech, Slováci ve čtyřech a Bulhaři téměř vůbec.

Zatímco Češi loni prostřednictvím internetu nakoupili vánoční dárky za 15 miliard korun, letošní Vánoce by e-shopům měly přinést tržby ve výši 17 až 18 miliard korun. Letos se však očekává přesun velkého počtu zákazníků na slevové portály, které nabízejí zboží a služby se slevou v rozmezí 40 až 90 procent.

Jedním z oblíbených dárků především v řadách starších lidí jsou peníze. Peníze však řada mladých lidí odmítá a volí spíše klasické dárky, nebo kombinaci.

Z výsledků letošního průzkumu však vyplývá, že téměř polovina Čechů označila peníze jako dárek, který si nejvíce přejí. Obdobné výsledky přinesl průzkum v roce 2008, kdy lidé pocítili počátek krize. V minulých letech se peníze jinak na předních příčkách neobjevovaly.

Šárka Pešková

Další články k tématu Vánoční statistiky

Reklama

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Reklama

Populární na Dům financí