Cestovní kanceláře prodaly v loňském roce přes dva miliony zájezdů

štítek Cestování čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

České cestovní kanceláře prodaly v loňském roce 2,25 milionu zájezdů, došlo tak k meziročnímu nárůstu prodeje o sedm procent. Narostl zejména prodej zájezdů do destinací v dojezdové vzdálenosti, kam patří například Chorvatsko, Slovensko či Itálie. Letecké zájezdy naopak opět zaznamenaly pokles prodeje, a to o 15 procent. Vyplývá to z analýzy, která je každoročně prováděna mezi cestovními kancelářemi, informovala Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Podle zveřejněných čísel se lze domnívat, že i když Češi stále ještě šetří, finanční krize je na ústupu. Letecké zájezdy totiž tvoří přibližně jen 20 procent z celkové nabídky všech zájezdů, mezi oblíbené destinace patří ty, které nejsou od České republiky příliš vzdálené a jsou tedy levnější. Dobře se v tomto roce proto prodávaly především pobyty s vlastní přepravou či autobusové zájezdy.

„Počet prodaných zájezdů v roce 2010 sice narostl, tržby v meziročním srovnání však nijak zásadně nestouply. Hlavním důvodem je vymazání poklesu prodeje dražších leteckých zájezdů pozemní dopravou,“ prozradil viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. K poklesu leteckých zájezdů podle něj přispěly i problémy způsobené islandskou sopkou či konflikty v Řecku.

Prodejcům zájezdů k tržbám dopomohly například internetové filtry, přes které lze nalézt nejlevnější pobyty. Díky tomuto způsobu hledání došlo loni na internetu k prodeji až 30 procent všech zájezdů tj. 675 tisíc. To znamená 4procentní nárůst, který se může ještě zvyšovat.

Kvůli roku 2009, který byl pro některé cestovní kanceláře krizový (např. úpadek Tomi tour), byly loni cestovní kanceláře obezřetné a nasmlouvaly méně zájezdů, což ale vedlo k nedostatku zájezdů typu Last minute. Pozitivní podle AČCKA je, že z celkového počtu 1068 cestovních kanceláří zkrachovala (tím, že nechala své klienty v zahraničí) jen jedna cestovní kancelář – Svobodná cesta. „Trh s cestovními kancelářemi je tedy v tomto roce poměrně stabilizovaný,“ dodává Okamura.

Stejně jako v roce 2009 se i minulý rok prodalo nejvíce zájezdů formou First minute a Last minute – šlo až o 40 procent. Dalších 20 procent tvořil prodej za katalogové ceny. Češi vloni strávili přibližně 4,5 milionu zahraničních dovolených, které polovina z nich zakoupila přes cestovní kancelář.

Nejpopulárnější destinací bylo Chorvatsko, následovaly Slovensko a Itálie. V těchto zemích čeští turisté realizovali přibližně polovinu všech zahraničních zájezdů. Dalšími nejvíce navštěvovanými destinacemi byly v roce 2010 Řecko, Rakousko, Egypt, Velká Británie, Španělsko, Francie, Bulharsko, Turecko, Maďarsko a Tunisko.

„Cestovní kanceláře na tento rok nasmlouvaly přibližně o pět procent zájezdů více než loni a lze předpokládat, že zájezdů formou Last minute bude opět nedostatek,“ uzavřel Okamura.

Veronika Čížková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí