Velký úspěch obchodních řetězců
štítek Osobní finance čtení na 3 minuty | přečteno 6×
Obchodní řetězce jsou v České republice rozšířeny ve velké míře a určitě všichni z nás je známe. Jsou to ty řetězce, které nekompromisně vytlačily malé obchodníky. S obchodními řetězci se za posledních pár let doslova roztrhl pytel a setkáme se s nimi na každém kroku. Pokud se podíváme na obchodní řetězce jako podnikatel, zjistíme, že prodávat své zboží právě v obchodním řetězci, kam se lidé jen hrnou, není vůbec jednoduché. Kdo v nich chce prodávat, musí zapojit neuvěřitelné množství vstupních poplatků. Obchodní řetězce od svých dodavatelů za umístění zboží inkasují neuvěřitelné sumy. O tomto tématu se u nás moc nemluví a určitě většina z nás si tento fakt vůbec neuvědomuje.
Vezměme si příklad u našich slovenských sousedů. Právě na Slovensku je to částka dvě miliardy slovenských korun, které byly odvedeny obchodním řetězcům za období devíti měsíců jen za to, aby v nich obchodníci mohli prodávat. Zisk potravinářského odvětví na Slovensku v daném roce činil 1, 83 mld.Sk při tržbách necelých sto miliard korun. To znamená, že větší díl zisku z potravinářské výroby připadá obchodníkům. Praktiky obchodních řetězců na našem území jsou obdobné. Všichni potravinářští obchodníci si stěžují, jak je řetězce tlačí ke zdi vyděračskými dopisy, ovšem když je mají ukázat, důkazy žádné nejsou k dispozici.
Nároky nás zákazníků stále rostou, to si obchodní řetězce moc dobře uvědomují, snaží se proto být co nejvíce přizpůsobiví spotřebiteli. Na trhu existuje obrovská konkurence, proto se řetězce snaží vymýšlet ty nejlepší technologie, hledat nové příležitosti, expandovat a překračovat svoje hranice. V České republice došlo k největší expanzi řetězců za posledních deset let po pádu komunismu. Od té doby se nové řetězce hojně rozrůstají. V České republice neustále vznikají nové hypermarkety. Aktivita velkých nadnárodních společností se zaměřuje zejména na nové trhy ve východní Evropě. Trh západní Evropy je v tomto směru nasycen více a vznik nových hypermarketů není tak patrný právě jako na Východě. S obchodními řetězci vzrostl i počet prodávajících značek, které jsou pod vlastní privátní značkou řetězců. Takové zboží je levnější než značkové. Podíl těchto značek vyrobených speciálně pro obchodní řetězce vzrostl loni o 5%procent, tedy na celkových 27 %. Obchodní řetězce dříve pod vlastní značkou nabízely zboží převážně nižší kvality a také za nízkou cenu. Obliba tohoto zboží neuvěřitelně vzrostla. Kvůli tomuto růstu začali obchodníci pod vlastní značkou prodávat nejen potraviny a nápoje, ale i například domácí spotřebiče, sportovní potřeby, ale hlavně oblečení. Tyto privátní značky obchodních řetězců podle loňského průzkumu pravidelně nakupuje již více než polovina Čechů. Pokud průzkum srovnáme s se sousedními zeměmi zjistíme, že například v Maďarsku a Slovensku se těchto značek prodává ještě mnohem víc.
Obchodní řetězce ale nelze jen chválit, v poslední době jsme se setkali i s mnoha problémy, které na nás jako zákazníky také mohly působit. Tyto velké společnosti se často dopouštějí porušení pracovně právních předpisů. Státní úřad inspekce práce odhaluje každým rokem i kolem stovky závad. Za porušování zákonů byla zatím všem řetězcům uvalena pokuta pouze 745 000 Kč. Ukládání několika tisícových pokut za četná porušení zákona jsou pro zaměstnavatele s miliardovým ročním obratem spíše k smíchu. Důkazem těchto nízkých pokut je neschopnost státních kontrolních orgánů, které zrovna ne efektivně pomáhají zaměstnancům.
Vláda odmítla poslanecký návrh zákona o významné tržní síle, který má regulovat tržní sílu obchodních řetězců. Zákon přesto sněmovna projedná. Podle návrhu zákona by obchodníci s ročním obratem nad pět miliard korun vytvořili etický kodex, který by stanovil pravidla chování vůči dodavatelům. Obchodníkům, kteří by tato pravidla nedodržovali a zneužili své postavení na trhu, by hrozila pokuta až deset milionů korun.