Jak je důležitá logistika

štítky Nakupování Studium čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Pod pojmem logistika si většina lidí představí jeho český ekvivalent, tedy zásobování. K logistice ale patří daleko více činností, než jen prosté sledování zásob. Předně můžeme logistiku definovat jako vědu, která má samozřejmě, jako každá jiná věda, svůj předmět zkoumání. Sem patří sledování pohybu zboží a jiných druhů zásob jak v jejich fyzické podobě, tak ale i v podobě písemné a ústní, tedy ve formě informací, které jsou neméně důležité a mnohdy velmi cenné.

Nedochází však jen k prostému sledování těchto činností, ale především k jejich plánování a řízení. Pokud bychom definovali logistiku podle hlavních úkolů, které má v podniku splnit, dostali bychom následující definici. Hlavním úkolem logistiky v daném podniku je zajištění dodání správného zboží, ve správném čase, ve správné kvalitě a správném množství na správném místě a se správnými náklady. Kdo již někdy během své podnikatelské činnosti jakékoliv zboží dodával, ví, jak je těžké všechny tyto jednotlivé úkoly splnit najednou. Pokud se mu to ale povede, získá nezpochybnitelnou konkurenční výhodu oproti svým tržním soupeřům a uspoří podstatnou část svých nákladů.

Udává se, že uplatňováním logistiky dochází k 5 až 10 procentním úsporám nákladů. Je důležité si uvědomit, že v dnešní době, kdy se cena srovnatelných výrobků na trhu mnoho neliší a i jejich kvalita je podobná, se možnost odlišit se od konkurentů přesouvá právě do oblasti poskytování služeb zákazníkům a snižování nákladů spojených s realizací zboží od dodavatele výchozích surovin až ke konečnému zákazníkovi. Zavedený logistický systém v podniku upevní jeho pozici na trhu, zajistí mu dosažení většího podílu na tržních příležitostech a zabezpečí dlouhodobé přežití podniku. Základním cílem podniku je uspokojení potřeb zákazníka, dalším pak dosažení požadované úrovně služeb a zajištění těchto služeb s přiměřeně velkými náklady. Podnik musí pro své zákazníky nabízet něco nového a pokud nabízí něco, co již existuje, měl by zlepšovat a zpřístupňovat své výrobky většímu počtu lidí. Neměl by se spokojit s průměrnými výsledky, ale měl by se snažit stále vytvářet budoucí strategii. Většina vysoce postavených manažerů si uvědomuje, že jejich nejcennějšími aktivy často bývají právě tzv. kmenoví zaměstnanci, kteří disponují potřebnými znalostmi a dovednostmi, které management podniku dokáže využít. Nemá smysl snažit se vše naplánovat sám. Moudřejším řešením je přenechat tuto problematiku vlastním odborníkům. Lze tak ušetřit a zefektivnit činnosti v podniku.

V současné době lze i na území naší republiky využít služeb mnoha logistických a speditérských firem. Ty se orientují jak na zajištění skladování a vnitrostátní distribuci, tak na distribuci s návazností na mezinárodní silniční dopravu. Vy jen zadáte své požadavky a tyto firmy se vám pak kompletně postarají o celní služby, služby s přidanou hodnotou jako etiketování, přidávání záručních listů, balení, a to i včetně výroby požadovaných obalů. Navíc vám jejich vyškolení zaměstnanci dokáží doporučit pro vás nejvhodnější a nejefektivnější dopravní prostředek, který vyberou v závislosti na cílové destinaci a požadavku týkajícího se rychlosti přepravy. Kvalitu služeb poskytovaných logistickými firmami si lze ověřit uděleným certifikátem ISO, který by měl být zákazníkovi zárukou.

Hana Hutlová

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí