Výpověď musí být písemná

štítky Právo Zaměstnání přečtete do minuty

foto: Canva, ilustrační fotografie

Zaměstnanec může dát zaměstnavateli výpověď kdykoliv. Výpověď však musí být podána písemně, jinak se k ní nepřihlíží. Jaké důvody musí mít zaměstnanec pro podání výpovědi zaměstnavateli?

Zatímco zaměstnavatel může zaměstnanci dát pouze odůvodněnou výpověď v souladu se zákoníkem práce, tak zaměstnanec může podat výpověď i bez uvedení důvodu. Písemná výpověď podaná zaměstnancem může být tedy velmi stručná, v podstatě stačí uvést, že zaměstnanec podává výpověď. V praxi je vhodné si jedno podání výpovědi nechat zaměstnavatelem potvrdit – tj. mít podepsané převzetí výpovědi zodpovědným pracovníkem zaměstnavatele.

Proč si výpověď důkladně promyslet

V případě, že zaměstnanec podá výpověď a následně si své rozhodnutí rozmyslí, tak nelze výpověď jenom tak snadno vzít zpět. Dle § 50 zákoníku práce může být výpověď odvolána pouze se souhlasem druhé smluvní strany, tedy se souhlasem zaměstnavatele. Odvolání výpovědi i souhlas s jejím odvoláním musí být písemné.

Podání výpovědi nemá vliv na výši hrubé mzdy

Po podání písemné výpovědi běží výpovědní lhůta, během které pobírá zaměstnanec stále hrubou mzdu od svého zaměstnavatele. Podání výpovědi přitom neznamená snížení výplaty nebo nějaké její krácení.

Smlouva na dobu určitou a výpověď

Výpovědí může samozřejmě zaměstnanec ukončit i pracovní poměr sjednaný na dobu určitou. I během trvání pracovní smlouvy na dobu určitou je možné kdykoliv podat výpověď. Výpovědní lhůta je přitom i v těchto případech stejná jako při podání výpovědi u smlouvy na dobu neurčitou.

Petr Gola

Další články k tématu Výpověď zaměstnance

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí