Co vás čeká při změně banky?
štítek Osobní finance čtení na 4 minuty | přečteno 5×
Chcete ušetřit? Máte plné zuby vaší banky? Zvedají se úrokové sazby u spoření, ale čekat na telefonát z vaší banky, že vám zvyšuje úrok, je utopie? Jste u velké banky a máte u ní spousty produktů, i když jinde by byly za výhodnějších podmínek? Je na pobočce milá paní, ale když něco potřebujete poradit, tak musí někam volat a neví, protože mají tolik produktů, že se v tom vlastní zaměstnanci neorientují? Pak je čas na změnu.
Bankovní mobilita
Pro změnu musíte učinit tzv. “mobilitu” a ač všichni hlásí, že vše udělají za vás…úplně to tak nebude. Pojďme se podívat, jaké by měly být vaše kroky.
Související
Vyberte si banku, ke které chcete přejít. Zvažte reálně, jaké produkty a služby opravdu využíváte. Uvědomte si, že doby jednoho velkého bankovního domu jsou již dávno pryč. Nemusíte mít vše v jedné bance, ale můžete si jednotlivé produkty (například penzijní připojištění, životní pojištění nebo pojištění majetku) sjednat tam, kde je to pro vás nejvýhodnější. Malé banky mívají k dispozici všechny bankomaty zdarma. Online systémy nejsou již tak složité, jak bývaly a telefonní bankéři vše vysvětlí.
Pokud je to možné, zajděte do nové banky osobně. Domluvte si schůzku a zajděte do zvolené banky osobně. Budete klidnější, že na nic nezapomenete. Nejlépe tak také zjistíte všechno, co vás zajímá.
Nová banka zařídí z vaší staré banky mobilitu a vše nepotřebné nechá zrušit. Můžete si nastavit datum, ke kterému se staré účty zruší, abyste měli čas všude nové číslo účtu nahlásit.
Ze schůzky si odnesete několik domácích úkolů. Vše si poznamenejte, abyste na nic nezapomněli.
Zavolají vám z vaší staré banky a budou se divit, co se vám nelíbí a proč odcházíte. Také ověří, že jste mobilitu zadali vy a chcete opravdu odejjít.
Proč zvážit změnu banky?
Péče o stávající klienty, kteří nic moc nepotřebují je velmi vlažná. Taková banka se v péči o takového klienta zrovna nepřetrhne, dokud se nenaštvete.
Jaké mohou být obavy?
Nové online systémy, málo poboček, málo bankomatů, co když při převodu na něco zapomenu…to vše může přinášet spousty obav. Zvažte, z čeho máte největší obavu a zjistěte si v nové bance, jak se s tím umí vypořádat.
Na co se v nové bance zeptat?
Pokud vám novou banku někdo doporučil, zeptejte se, zda mu můžete nechat připsat nějakou odměnu. Některé banky takto motivují k doporučení nových klientů, některé ne. Byla by škoda toho nevyužít.
Jaké a za co mají poplatky. Můžete se dozvědět, že mají například jen jeden jediný poplatek a to je výběr hotovosti na pobočce.
Jaké můžete využívat bankomaty.
Zda mají všechny produkty, které chcete využívat nebo budete muset řešit jinde (například cestovní pojištění ke kartě a pod.)
Nechte si ukázat elektronické bankovnictví. Všechny vesměs vypadají podobně a pokud vám jej někdo na začátku ukáže, určitě se rychle zorientujete.
Zeptejte se na podmínky produktů, které využíváte. Například u spoření je vyšší úroková sazba jen do nějaké částky (například 350 tisíc). V tomto případě se také ptejte na likviditu (zda peníze ze spoření v případě potřeby dostanete hned, nebo je tam nějaká lhůta nebo termín splatnosti). Jakou budete mít bankovní kartu a jaké se k tomu váží benefity.
Na co nezapomenout?
Připravte si na schůzku v nové bance občanský průkaz, čísla účtů, které chcete ve staré bance zrušit, přehled všeho, co ve staré bance vlastně využíváte a v jakém to je stavu. Jaké tam jsou úroky, ať už se jedná o spoření nebo úvěry a kolik asi platíte na poplatcích, ať má změna opravdu smysl.
Potrénujte podpis, budete ho potřebovat. Podepíšete celou řadu dokumentů, od těch k GDPR, až po povolení k mobilitě a založení nových účtů. Všechny dokumenty si pročtěte a ptejte se bankéře ne vše, co vás zajímá.
Pravidelné příkazy k úhradě a zůstatky na účtech vám automaticky převedou. Někdy nemusí jít převést spořící produkty, ty je potřeba ve staré bance zrušit samostatně a zůstatek si převést na účet, ze kterého už nová banka vše překlopí.
To, co nová banka neudělá je nahlášení nového čísla účtu, ze kterého pravidelné platby posíláte vašim dodavatelům. Například finanční úřad, mobilní operátor nebo služby, kde je číslo účtu uvedeno ve smlouvě (investování). Jsou případy, kdy změna čísla účtu nevadí, ale pro váš klid je dobré všude změnu nahlásit.
Také pokud platíte inkasem, musíte nahlásit u dodavatele nové číslo účtu a znovu přidělit souhlas s inkasem, aby si platbu mohli strhávat. To samé platí v případě SIPA.
Pokud vám v nové bance založí elektronické bankovnictví, je zpravidla potřeba si do dvou dnů změnit heslo. Co se týká nové platební karty, ta by vám měla přijít s předstihem a až to bude aktuální, tak si ji v elektronickém bankovnictví aktivujete tak, abyste nebyli bez možnosti platit kartou, až starý účet nebude fungovat. Pokud máte kartu zadanou v mobilních aplikacích a v eshopech, bude potřeba ji všude změnit.
Není toho málo, ale jsou situace, kdy zůstávat u staré banky, i když vás štve a nefunguje tak, jak potřebujete, prostě nedává smysl. Nová banka si nového klienta váží a se vším ochotně pomůže.