Požár v Palladium bez obětí, přesto s problémy
štítky Pojištění Stalo se čtení na 3 minuty
Poměrně nedávno otevřené nákupní centrum Palladium bylo v druhé polovině února uzavřeno kvůli požáru v podzemních garážích. Jednalo se o závadu na elektroinstalaci, díky které vznikl zmíněný požár. Naštěstí se nikomu nic nestalo, evakuace zákazníků i zaměstnanců proběhla bez sebemenšího problému či zaváhání. Nespokojeni jsou především majitelé obchodů – ušlý zisk se stal jejich noční můrou.
Pražské obchodní centrum Palladium čelí kritice, že se nedokázalo postarat o bezpečnost prostor, které denně navštěvuje několik tisíc zákazníků. Objekt je uzavřen z toho důvodu, že se dlouhou dobu nedařilo prověřit všechny systémy. Někteří odborníci jsou názoru, že se situace podcenila již při samotném projektování a následné stavbě. Původní plány hovořily o tom, že celé nákupní středisko bude rozděleno do několika částí, které budou fungovat nezávisle na sobě. Dalším nedostatkem je fakt, že zde chybí náhradní zdroj elektřiny. Jednou z mnohých výtek je také to, že se centrum otevíralo narychlo a v některých částech se prováděly ještě dokončovací práce, čili nebylo zcela jednoznačně možné postihnout veškeré krizové situace, které by mohly nastat.
Vedení Palladia se kritice brání tím, že se nikomu nic nestalo, což je přirozeně nejdůležitější. Nikdo z přítomných nebyl vystaven nebezpečí či ohrožení na zdraví, životě.
Požár si vyžádal poměrně vysoké náklady, které jistě původně v plánu nebyly. Nejenže bylo nutné opravit poškozené zařízení, ale také bylo nutné prověřit všechny stávající návazné systémy. Vše opakovaně zkontrolovat a získat revizní osvědčení.
Palladium se přece jen zbavilo všech technických obtíží a ve čtvrtek opět otevřelo své brány svým zákazníkům. Byla připravena promotion akce v podobě tulipánů, návštěvníci dostávali v prostorách nákupního centra květinu na přivítanou. Dále zde bude hrát živá cimbálovka a je přichystána i módní přehlídka.
Skutečným problémem jsou ušlé zisky. V důsledku požáru obchodníci sídlící v Palladiu přišli o značné finanční prostředky, jedná se o majitele přibližně 170 obchodů, několik restaurací a kaváren a kancelářských prostor. Situace je nedořešená, majitelé obchodů vidí chybu na straně Palladia a žádají odškodnění za znemožnění podnikatelské činnosti a také vyskladnění a přesun zimního zboží do jiných provozoven. Odhadované škody se vyšplhaly téměř k částce 150 až 200 miliónů korun. Okolnosti celého incidentu jsou velice nepříjemné, jelikož odpovědnost nechce přijmout ani jedna strana, je toto předmětem sváru. Vlastník nákupního centra Palladia je toho názoru, že každý z nájemníků by si měl vzniklou škodu vyřešit sám u své pojišťovny, nikoli uplatňovat škodu po obchodním centru.
Prvoplánově si nebyli majitelé obchodů jistí, jestli jim bude odpuštěno nájemné za dobu uzavření nákupního centra. Tato věc je v současné době stále v jednání, ale zatím průběh probíhá pozitivně. Také to bude nejspíše jediná satisfakce, které se majitelé obchodů od vlastníka obchodního centra dočkají.
Závada byla technického charakteru, kdo má tedy zodpovědnost? Domnívám se, že jako v mnoha oborech lidské činnosti není zodpovědnost zrovna populární věcí. Bohužel i v tomto případě nechce nikdo vzít odpovědnost na svá bedra.
Obchodníci se chtějí spojit a jednat společným jménem, záměrem je dostat od obchodního centra Palladia odškodnění. Experti se totiž shodují, že není možné žádat po pojišťovně odškodnění za ušlé zisky, protože de facto nedošlo k poškození majetku, maximálně škodu u pojišťovny mohou uplatňovat restaurace, kdy došlo k poškození potravin v době, kdy nefungovalo mrazící zařízení.
Jak to všechno dopadne je ve hvězdách a určitě tak daleko, jako samotné hvězdy. Spor se jistě potáhne nějakou dobu, jelikož obchodníci mají svou pravdu, která odporuje přesvědčení nákupního centra.