Polovina všech zákazníků na světě nakupuje v zahraničí. Proč nenakupují u českých obchodníků?

štítek Nakupování čtení na 3 minuty

foto: Pixabay, ilustrační fotografie

vět nakupování nezná hranice a nakupování online zažívá obrovský růst. Společnost PayPal si nechala provést průzkum, podle kterého přibližně 55 % online spotřebitelů z 31 zemí, které byly zařazeny do průzkumu, uvedlo, že nakupují online v zahraničí. Mezi nejoblíbenější produkty pořizované v zahraničí patří oblečení a obuv (68 %), spotřební elektronika (53 %) a hračky a zboží související s koníčky (53 %).

To potvrzuje i Marcin Glogowski, generální manažer společnosti PayPal pro střední a východní Evropu, podle kterého objem přeshraničních plateb za mezinárodní online nákupy na platformě PayPal vzrostl mezi 1. čtvrtletím 2016 a 1. čtvrtletím 2018 o 49 %. Trendem je přitom nakupování přes mobilní zařízení.

Zdá se ale, že čeští obchodníci zaspali dobu, nedokáží být pro zahraniční online zákazníky dostatečně zajímaví a konkurovat online obchodům z jiných zemí. Podle dat společnosti PayPal zaujímají nejvyšší podíl pro české prodejce trhy USA, Německa, Spojeného království, Francie a Kanady. Hlavní kategorie zboží prodávaného českými online obchody do zahraničí tvoří cestování, móda, software a kancelářské potřeby.

Zmíněná studie provedená pro PayPal napovídá, v čem přitom čeští obchodníci nejčastěji chybují. Rozdělit to lze do několika oblastí. Tou první je možnost platby za zboží. Zde 76 % respondentů dává přednost možnosti platby v jejich místní měně a 62 % před nákupem ověřuje směnný kurz. Přitom tento problém lze velmi rychle vyřešit pomocí PayPal, protože tato platforma umožňuje zákazníkům a obchodníkům platit a přijímat platby ve více než 100 měnách. Navíc tento výsledek napovídá, že měnová konverze může být pro globální nakupující stejnou překážkou jako web v cizím jazyce. Ostatně 57 % online zákazníků nakupujících na trzích zařazených do průzkumu uvedlo, že by se necítili bezpečně v případě nakupování na zahraničním webu, který není v jejich jazyce.

Třetí oblastí je bezpečnost. Pro 44 % zákazníků ze zahraničí je bezpečnost nejdůležitějším faktorem. Kromě toho online spotřebitelé uváděli, že hlavní překážkou pro nakupování v zahraničí pro ně jsou obavy, že jim zboží nebude dodáno (24 %), a složitý proces případného vrácení zboží (22 %). PayPal přitom nabízí spotřebitelům službu Ochrana kupujícího a obchodníkům pak službu Ochrana prodejce. Složité vrácení zboží pomáhá PayPal eliminovat svou službou Proplacení nákladů na vrácení zboží, která zajišťuje úhradu poštovného spojeného se zasláním zboží zpět obchodníkovi v případech, na které se služba vztahuje.

Není asi překvapením, že čtvrtou oblastí, které je třeba si všímat, jsou ceny. Celých 72 % respondentů toto uvedlo jako důvod, proč nakupují v zahraničí. Obchodníci, kteří dokáží konkurovat cenou nebo nabízejí slevy, mají logicky větší šanci uspět na poli globálního prodeje. Důležité také je uvádět veškeré poplatky spojené s nákupem, ať už se jedná o poštovné, balné, cla, daně a další poplatky.

Pátou, a také poslední oblastí, je určitá míra unikátnosti prodávaného zboží. 49 % zákazníků uvádí, že je k nákupu inspiruje nákup zboží, které nemohou získat ve vlastní zemi, nebo objevení nových a zajímavých produktů.

„Pro české obchodníky, kteří loni prodávali do zahraničí přes PayPal, byly trhy s nejvyšším růstem Německo, Francie, Kypr, Indie, Ukrajina, Spojené království a Itálie,“ dodává Marcin Glogowski, generální manažer společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „I když rostoucí trhy nemusí být vždy zrovna velké, svět přesto nabízí dostatečný prostor pro každého hráče.“

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí