Daňová sleva na EET
štítek Daně čtení na 2 minuty
Živnostníkům a podnikatelům, kteří mají příjmy podléhající EET, vzniknou náklady spojené s technickým zajištěním elektronické evidence tržeb. Celková výše nákladů se bude odvíjet od zvoleného technického řešení. Prvotní náklady bude možné kompenzovat daňovou slevou ve výši 5000 Kč.
Sleva na evidenci tržeb je upravena zákonem o dani z příjmu. Výše slevy na evidenci tržeb činí 5 000 Kč. Sleva na dani činí nejvýše částku ve výši kladného rozdílu mezi 15 % dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka. Slevu na evidenci tržeb lze uplatnit pouze ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník poprvé zaevidoval tržbu, kterou má podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat. Jednotliví podnikatelé tak mohou v praxi uplatnit daňovou slevu v rozdílných letech, protože povinně přecházet na EET se bude postupně.
Související
Od kdy je EET povinná?
Elektronická evidence tržeb je povinná pro firmy, podnikatele a živnostníky od různého termínu, v závislosti na vykonávané činnosti:
- Od 1. prosince 2016 budou EET podléhat tržby z ubytovacích a stravovacích služeb.
- Od 1. března 2017 budou EET podléhat i tržby z velkoobchodu a maloobchodu.
- Od 1. března 2018 budou EET podléhat i tržby z ostatních činností, až na legislativou stanovené výjimky.
- Od 1. června 2018 budou EET podléhat všechny tržby formou hotovostního platebního styku.
Praktický příklad
Pan Novák podniká v maloobchodu. Na pana Nováka se vztahuje povinnost EET od března 2017. Pan Novák poprvé zaeviduje tržbu podléhající EET právě v březnu 2017, a proto bude moci pan Novák poprvé v daňovém přiznání za rok 2017 uplatnit novou daňovou slevu na evidenci tržeb ve výši 5 000 Kč. Pan Novák bude moci uplatnit daňovou slevu pouze jednou, tedy v daňovém přiznání za rok 2017. V následujících letech již pan Novák tuto daňovou slevu při výpočtu daňové povinnosti uplatnit nebude moci.
Nabídka na trhu je pestrá
Technické řešení, jak zvládnout EET nabízí v současné době řada firem. Každá firma nebo i drobný živnostník si mohou vybrat, které řešení je pro jejich byznys optimální. Rozhodně se vyplatí porovnat více nabídek a zvolit nejlepší finanční řešení v závislosti na množství transakcí, možnosti provádění různých prodejích statistik nebo sdílení dat mezi více zařízeními. K řešení EET není potřeba pořizovat registrační pokladnu. Drobní živnostníci si mohou vystačit pouze s chytrým telefonem nebo tabletem s tiskárnou a připojením k internetu. Pokračovat v podnikání bude možné i při případném výpadku internet, kdy nebude možné odeslat účtenku na server Finanční správy, neboť v takovém případě bude možné odeslat požadované údaje do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.
Další články k tématu Co je dobré vědět o EET?