Nemoc a rodinná peněženka

štítek Zdraví čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Dlouhodobé zdravotní problémy jsou nepříjemné i z finančního hlediska. Během nemoci z důvodu pobírání nemocenské klesá rodinný příjem, zaměstnancům s vyššími příjmy poměrně výrazně. Někteří občané ani nesplňují podmínky pro přiznání státní nemocenské. Vlastní komerční pojištění je zejména pro živitele rodiny zodpovědným krokem.

Nemocenská náleží od 15. dne pracovní neschopnosti. Aby vznikl nárok na nemocenskou, tak musí být splněna podmínka pojištění. Zaměstnanci pracující na standardní pracovní smlouvu mají nárok na nemocenskou od prvního dne výkonu své práce. Státní nemocenskou vyplácí Česká správa sociálního zabezpečení. Zaměstnanec veškeré doklady od lékaře pro čerpání nemocenské předává svému zaměstnavateli.

Nemocenská není jistotou

V praxi však nemají na nemocenskou nárok někteří občané s pravidelnými měsíčními příjmy. Nemocenskou nemohou pobírat např. osoby samostatně výdělečně činné neplatící si dobrovolné nemocenské pojištění, občané pracující pouze na dohody o provedení práce s měsíční odměnou 10 000 Kč a méně nebo lidé s pasivními příjmy nezakládající účast na nemocenském pojištění (např. s příjmy z pronájmu, příjmy z kapitálového majetku). „Zejména pro živnostníky by mělo být uzavření komerčního pojištění naprostou nutností," dodává Emil Brož, výkonný ředitel společnosti FINFOCUS.

Kdo se bez komerčního pojištění neobejde?

Při výpočtu nemocenské dochází k redukci, což znamená, že občané s nižšími příjmy mají relativně vysokou nemocenskou a občané s vyššími příjmy relativně nižší nemocenskou. Zaměstnanec s hrubou měsíční mzdou 13 000 Kč má měsíční nemocenskou ve výši 6 930 Kč, měsíční nemocenská činí tedy 53,3 % předchozího hrubého příjmu. Zaměstnanec s hrubou měsíční mzdou 65 000 Kč má měsíční nemocenskou 23 730 Kč, měsíční nemocenská činí 36,5 % předchozího hrubého příjmu. „Pro zaměstnance s průměrnou a vyšší mzdou by mělo být kvalitní komerční pojištění samozřejmostí, aby v případě dlouhodobé pracovní neschopnosti neměli finanční problémy, protože státní nemocenská je pro ně nedostačující," vysvětluje Emil Brož, výkonný ředitel společnosti FINFOCUS.

Maximální nemocenská

Výše měsíční nemocenské závisí na dosahovaných příjmech v rozhodném období, zpravidla v předcházejících 12 kalendářních měsících. Měsíční nemocenská je omezena shora. V roce 2016 činí maximální měsíční nemocenská 26 760 Kč. Na maximální měsíční nemocenskou dosáhnou zaměstnanci s průměrnou hrubou měsíční mzdou 82 100 Kč a vyšší. Legislativou je stanovena i maximální podpůrčí doba pro pobírání nemocenské, a to v rozsahu 380 dní. „Při dlouhodobých zdravotních problémech je následně potřeba si požádat o invalidní důchod," doplňuje Emil Brož, výkonný ředitel společnosti FINFOCUS.

Parametry komerční smlouvy lze nastavit

Zaměstnanci si nemohou určit, jak vysokou nemocenskou chtějí, a podle toho by platili sociální pojištění. Nemocenská nebo následně invalidní důchod se vypočítává z rozhodných příjmů. U komerčního pojištění je možné jednotlivé parametry smlouvy nastavit tak, aby případné měsíční plnění v případě pracovní neschopnosti nebo následně při přiznání invalidity odpovídalo požadavkům, na čemž závisí i měsíční platba na smlouvu. „Někteří klienti platí měsíčně na smlouvu nízké částky, čemuž potom odpovídá i nízké plnění v případě pracovní neschopnosti nebo přiznání invalidity. Parametry smlouvy je vhodné velmi dobře promyslet, aby smlouva odpovídala životnímu stylu a finančním možnostem," vysvětluje Emil Brož, výkonný ředitel společnosti FINFOCUS.

O společnosti FINFOCUS

FINFOCUS je profesionální poradenská společnost, která neustále inovuje trendy v poradenství, aby vždy klient získal maximum. Chceme, aby náš klient dokázal rozlišit standard úrovně poradenství na trhu od poradenství FINFOCUS, které rozdělujeme do vysoce kvalifikovaných stupňů – exkluzivní, prémiové, privátní a firemní poradenství. Vyhrávejte nad penězi a vytvořte si budoucnost – strávíte v ní zbytek života!

Tiskové zprávy FINFOCUS

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí