Komentář k maloobchodním tržbám – prosinec 2014 a rok 2014
čtení na 2 minuty
Vyšší chuť spotřebitelů utrácet tak byla dána do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje.
Maloobchodní tržby loni v prosinci ve srovnání s listopadem poklesly o 0,4 % a meziročně vzrostly o 5,9 %. Vzhledem ke skutečnosti, že loňský prosinec měl vyšší počet pracovních dnů, tak maloobchodní prodeje po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně o 4,2 %.
Související
V souhrnu za celý rok 2014 růst maloobchodu činil 5,4 % a jedná se tak o nejsilnější růst maloobchodu od roku 2007. Za vysokým růstem tržeb v loňském roce stojí z velké části poptávka po automobilech. Tržby za prodeje a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 11,6 %, zatímco samotný maloobchod vykázal růst jen o 2,8 %. Společně s automobily v loňském roce nejvíce vzrostly tržby za prodej počítačů, a to o 17,2 %.
Co stálo za silným růstem maloobchodních tržeb v loňském roce? Do obchodů nejprve poslala v závěru roku 2013 Česká národní banka, když oslabila korunu. Část domácností začala místo spoření utrácet a utrácela i po celý loňský rok. Dalším důležitým faktorem byl zlepšený stav domácí ekonomiky, velmi nízký růst spotřebitelských cen a kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu. Navíc ukazatel spotřebitelské důvěry je nyní na nejvyšších hodnotách od roku 2007 a signalizuje tak pokračující zájem spotřebitelů o nákupy.
Oproti tomu růst reálných mezd v loňském roce za růstem tržeb výrazně zaostával a i počet nezaměstnaných je přes jejich úbytek stále velmi vysoký. Vyšší chuť spotřebitelů utrácet tak byla dána do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje.
Miroslav Novák analytik společnosti AKCENTA CZ