Komentář k maloobchodním tržbám – prosinec 2014 a rok 2014

čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Vyšší chuť spotřebitelů utrácet tak byla dána do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje.

Maloobchodní tržby loni v prosinci ve srovnání s listopadem poklesly o 0,4 % a meziročně vzrostly o 5,9 %. Vzhledem ke skutečnosti, že loňský prosinec měl vyšší počet pracovních dnů, tak maloobchodní prodeje po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně o 4,2 %.

V souhrnu za celý rok 2014 růst maloobchodu činil 5,4 % a jedná se tak o nejsilnější růst maloobchodu od roku 2007. Za vysokým růstem tržeb v loňském roce stojí z velké části poptávka po automobilech. Tržby za prodeje a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 11,6 %, zatímco samotný maloobchod vykázal růst jen o 2,8 %. Společně s automobily v loňském roce nejvíce vzrostly tržby za prodej počítačů, a to o 17,2 %.

Co stálo za silným růstem maloobchodních tržeb v loňském roce? Do obchodů nejprve poslala v závěru roku 2013 Česká národní banka, když oslabila korunu. Část domácností začala místo spoření utrácet a utrácela i po celý loňský rok. Dalším důležitým faktorem byl zlepšený stav domácí ekonomiky, velmi nízký růst spotřebitelských cen a kontinuální zlepšování situace na pracovním trhu. Navíc ukazatel spotřebitelské důvěry je nyní na nejvyšších hodnotách od roku 2007 a signalizuje tak pokračující zájem spotřebitelů o nákupy.

Oproti tomu růst reálných mezd v loňském roce za růstem tržeb výrazně zaostával a i počet nezaměstnaných je přes jejich úbytek stále velmi vysoký. Vyšší chuť spotřebitelů utrácet tak byla dána do značné míry dána i psychologickými faktory, především optimismem z lepší budoucnosti. Nemalá část spotřebitelů rovněž sáhla do úspor. A zde je největší riziko dalšího růstu maloobchodu. Pokud většině domácností neporostou adekvátním způsobem i reálné mzdy, růst prodejů se opět výrazně zpomalí. Zatím však tomuto scénáři nic nenasvědčuje.

Miroslav Novák analytik společnosti AKCENTA CZ

Tiskové oddělení Dům financí

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí