Valentýn – zamilovaní versus útok na peněženku

štítek Nakupování čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Svátek zamilovaných se v Čechách těší stále větší oblibě. Obchodníci jsou ze svátku Valentýna také nadšeni, důvod se však od milujících se páru liší. Průměrná částka, kterou zaplatí Češi za nejrůznější dárky pro své bližní, se pohybuje v průměru několika stovek korun. Tržby jsou v tomto období vyšší než jindy – rok od roku rostou, avšak nedosahují takové výše jako v době vánočních či velikonočních svátků.

Svátek sv. Valentýna pro některé z nás může být ekvivalentem vyznání lásky a s tím spojená touha obdarovat nám blízkou osobu něčím výjimečným. Někteří tento svátek zatracují, jiní ho milují. Právě na druhou – zamilovanou – skupinu se orientují obchodníci a snaží se vytěžit maximum z tohoto svátku. Dle každoročního pozorování se jim to daří stále lépe, tržby v tento den dosahují rekordních částek.

Podle nejnovějších odhadů pro letošní rok útrata za valentýnské dárky dosahuje průměrně 500 korun. V relativním měřítku vyjádřeno – jedná se o nárůst prodeje cukrovinek, drobných dárků a květin o desítky procent. Mezi zákazníky roste v těchto dnech zájem především o květiny, plyšové hračky, červená srdce, bonboniéry či spodní prádlo. Oslava svátku zamilovaných se nemůže obejít bez šampaňského, jahod, případě dobrého vína nebo likéru.

Přestože je svátek Valentýna u nás stále populárnější, více ho prožívají a slaví ve Velké Británii a Irsku. Ve střední Evropě, to znamená i v České republice, jsou dárky o poznání skromnější, přece jen se u nás tento svátek slaví teprve krátce. Výdaje v posledních letech skutečně výrazně vzrostly, přesto obchodníci enormně nejásají, lidé kupují spíše drobnosti, a proto samozřejmě nelze srovnávat svátek sv. Valentýna s Vánocemi.

Samozřejmě na svátku zamilovaných neprofitují pouze obchodníci s nejrozličnějšími dárečky nebo prodejci květin, ale také provozovatelé různých služeb. V nedávné době se rozmohl trend darování zážitků či dárkových poukázek. Speciální valentýnské nabídky se objevují už delší dobu před příchodem 14.února, nabízejí zamilovaným návštěvy kosmetických salonů, restaurací nebo cenově výhodné zájezdy. Stále častěji se Češi uchylují ke koupi romantických zájezdů. Jedná se především víkendové záležitosti, mezi oblíbené destinace patří evropská velkoměsta – Řím, Paříž, Benátky, Amsterodam nebo Barcelona.

Pro srovnání uvádíme poměry v USA. Průměrný Američan utratí podle odhadů na rok 2008 za nákup dárků na den zamilovaných 122,98 dolaru. I přesto, že se v Americe rozhodlo slavit tento svátek méně lidí, předpokládají analytici nárůst tržeb. Tradiční dárky se neliší od těch, které upřednostňují lidé v Česku. Možná jedinou kuriozitou je fakt, že Američané utrácejí nejvíce peněz za dárky pro své zvířecí miláčky.

Do České republiky se dostal svátek zamilovaných a s ním zvyk obdarovat milovanou osobu po roce 1989 z anglosaských zemí, kde se tento svátek těší již dlouhé tradici. Legenda říká, že někdy ve třetím století našeho letopočtu biskup Valentin z Terni vykonal spoustu dobrých skutků ve jménu lásku. Svou modlitbou uzdravil nevidomou dívku, nabádal muže, aby nechodili do války, přes zákaz samotného císaře tajně oddával zamilované páry a tímto posledním činem si nejspíše vysloužil mučednickou smrt, byl popraven.

Kateřina Jelínková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí