Vyšší dluhy = vyšší daně
štítek Úvěry a půjčky čtení na 3 minuty
Jestliže nechce mít rodina finanční problémy, tak musí mít vyrovnané měsíční hospodaření. Každý úvěr a dluh je potřeba dobře promyslet, neboť placení úroků z úvěru nebo půjčky, se stává nedílnou součástí rodinného rozpočtu na několik let. Stejná situace je i u státního dluhu, který se taky musí platit. Jistinu s úrokem přitom platí daňoví poplatníci.
Státní roční deficity zvyšují veřejný dluh. Přitom veřejný dluh jsou pohledávky ostatních subjektů vůči státu. Můžeme tedy říci, že veřejný dluh je dluhem všech daňových poplatníků – občanů.
Související
Dluhy zatěžují další generace
Přílišné nezdravé zadlužení komplikuje rodinný život v budoucnu. Když si rodina žije v současnosti nad poměry, potom bude horší budoucnost, protože dluhy se platit musí. Špatný odhad finanční situace znamená kvůli splácení úvěru nebo půjčky omezení výdajových aktivit rodiny. Výdaje na zábavu a koníčky se „zmrazují“, což je pořád nesrovnatelně méně bolestivá varianta, než když klepe na dveře exekutor a rodina má špatné vyhlídky nalézt zpět finanční rovnováhu. Nezdravé zadlužení rodičů poznamenává i život dětí, které se nemohou tolik věnovat svým zálibám, protože na ně nejsou peníze nebo nemohou tolik studovat.
- Stejně státní veřejný dluh zatěžuje budoucí generace. Vždyť úroky placené z veřejného dluhu se zahrnují do rozpočtových výdajů a zvyšují celkový deficit státu. Stejně jako mají rodiny s vysokými dluhy problém dostát svým závazkům, tak je snižování veřejného dluhu nesnadnou záležitostí.
- Vysoké rodinné zadlužení znamená dlouhodobé finanční problémy. Např. při osobním bankrotu, který je často posledním řešením, jak začít v budoucnu s čistým finančním štítem a povoluje ho soud, žije rodina 5 let na hranici nezabavitelného minima. Obdobně nezvládání veřejného dluhu dostává národní ekonomiku do problémů na několik let. Klesá mezinárodní rating, půjčky se prodražují, zhoršuje se podnikatelské prostředí, zvyšuje se nezaměstnanost a klesá životní úroveň občanů.
Jak se lze snížit zadlužení?
Většina vyspělých zemí světa se potýká s vysokým zadlužením. Nejvyšší veřejný dluh (dle CIA „The World Factbook“) má z členských zemí EU Řecko (161 % k HDP), Itálie (126 % k HDP), Portugalsko (124 % k HDP), Irsko (118 % k HDP), Belgie (100 % k HDP), Francie (90 % k HDP) a Španělsko (85 % k HDP). Veřejný dluh Česka činí 44 % k HDP. V porovnání s ostatními zeměmi jsme tak na tom ještě poměrně dobře. Problémem však zůstává rychlé tempo růstu, vždyť v roce 2008 činil 30 % k HDP. Pro českou ekonomiku a všechny občany by nebylo dobře, kdyby tento trend pokračoval.
- Ke snížení deficitu vedou dvě cesty. Stejné pro domácnosti i stát. První možností je zvýšení příjmu, v některých případech je to však velmi obtížné. I když jsou někteří zaměstnanci „od rána do večera“ v práci, tak jim zaměstnavatel mzdu nezvýší a najít lépe placenou práci se nedaří. Ve stejné situaci je i stát, protože zvyšování daňových sazeb má své hranice. Příliš vysoké daňové sazby nezaručují vyšší daňový výnos. Firmy se stěhují do zemí s nižšími sazbami daní a daňoví poplatníci se vyhýbají daňové povinnosti. Rozrůstá se šedá ekonomika. U daní platí Lafferova křivky, kdy celkový výběr z daní je od určité hranice u vyšší daňové sazby nižší než u nižší sazby daně.
- Vysoké zadlužení státu však znamená zvyšování daňových sazeb v řadě zemích na samou hranici funkčnosti. Mnohdy se zvyšují více daňové sazby než snižují povinné výdaje, neboť snížení mandatorních státních výdajů (např. penze, nemocenské dávky, sociální dávky) je mnohdy komplikovanější než „pouhé“ zvýšení daňové sazby.
Další články k tématu Platíme daně