Když nejste spokojeni s bankou, tak ji změňte
štítek Účty čtení na 3 minuty
Podnikatelé, zaměstnanci, důchodci ani studenti se dnes bez bankovního účtu neobejdou. Stal se samozřejmostí nejenom pro firmu, ale i pro rodinu. Svůj bankovní účet ale nemusíte mít napořád, pokud jste se svou bankou nespokojeni, změňte ji. Mnohdy se to skutečně vyplatí.
Bez běžného bankovního účtu se neobejdeme, asi jen těžko bychom dnes přesvědčili našeho zaměstnavatele, aby nám výplatu vyplácel každý měsíc v hotovosti. Na našem trhu působí celá řada bank, nabídka běžných účtů je tedy široká, přesto je nutné věnovat výběru patřičnou pozornost. Rozdíly nejsou malé.
Související
Jaké úspory může změna účtu přinést?
Výběrem správného běžného účtu se dají ušetřit zajímavé finanční prostředky za bankovní poplatky. Poplatky, které nyní odvádíme své bance, mnohdy konkurenci platit nemusíme. Není tedy od věci čas od času provést porování bankovních poplatků u naší banky a konkurence. Výsledky mohou být v některých případech překvapivé. Některé banky si totiž účtují poplatky, které si jiné neúčtují (například poplatek za příchozí platbu nebo kreditní operaci, poplatek za výběr z bankomatu, poplatek za účetní položku, poplatek za vedení kontokorentu, i když jsme v plusu, poplatek za vydání nové karty, poplatek za jednorázový vysoký vklad, poplatek za odeslání výpisu a podobně).
Podle čeho vybírat účet?
Před výběrem bankovního účtu je zapotřebí si zvolit, jaké jsou naše hlavní požadavky a tomu přizpůsobit náš výběr. Je potřeba porovnat, co nám účet nabízí a kolik nás bude stát. Chceme co nejvíc služeb za co nejnižší cenu. V posledních měsících ovlivňuje rozhodování občanů o výběru běžného účtu především:
- kvalita přímého internetového bankovnictví k danému účtu
- celková výše měsíčních poplatků spojených s provozem našeho účtu (poplatek za vedení účtu, za transakce, za platební kartu…)
Dalšími důležitými kritérii pro výběr běžného účtu jsou úročení vkladů, dostupnost bankomatů, dostupnost bankovní pobočky, kvalita personálu v nejbližší bankovní pobočce, platební karta dle našich požadavků. Běžný účet je pouze základním produktem, který by měl sloužit jen k uskutečňování finančních transakcí (příjmu a platbě). Proto je potřeba banku posuzovat dle všech služeb, které od ní čerpáme. Tedy například i podle spořícího účtu, úvěrových podmínek atd.
Živnostníci změnou mohou značně ušetřit
Změnit banku není pro žádného živnostníka jednoduchá záležitost. O změně účtu je zapotřebí informovat zákazníky v dostatečném předstihu a podnikatelé musí být připraveni na zasílání některých plateb na staré číslo účtu. I když změna banky a čísla bankovního účtu přináší podnikatelům některé nepříjemnosti (je potřeba provést změny v účetnictví, zvyknout si na odlišné stahování výpisů), tak se mnohdy vyplatí.
Na finančním trhu je konkurence stejná jako všude jinde. Jestliže jedna banka nepůjčí nebo se nehodlá podílet na spolufinancování nového projektu podnikatele, tak to neznamená, že podnikatel neuspěje jinde. Podmínky spolupráce se navíc mohou výrazně lišit, všechny nabídky je zapotřebí dobře zvážit. Zpravidla platí, že nejlepší podmínky bude podnikatel mít, budeli spolupracovat pouze s jednou bankou. Většinou platí, že pro dlouhodobé zákazníky jsou podmínky lepší. Přesto to tak být nemusí a změna banky může podnikateli zaručit lepší finanční možnosti, nižší úrokové náklady a jiné výhody. Změna banky tak může znamenat i rozšíření byznysu.
Jak probíhá změna banky?
Jako fyzická osoba změníme banku do 15 dnů. Od listopadu loňského roku je pro fyzické osoby změna banky jednoduchou záležitostí. Stačí zajít do banky, kde chceme mít nyní účet, podepsat žádost o změnu banky a zadat den, od kterého jsou všechny příkazy a inkasa zavedeny do nového účtu. Naše nová banka se následně spojí se starou bankou a všechny záležitosti vyřídí sama.
Změnit banku je nyní jednodušší než v minulosti. A když můžeme ušetřit nebo mít dostupnější jiné služby, je škoda této možnosti nevyužít.