Strukturální fondy EU
štítky Osobní finance Politika Studium čtení na 3 minuty
Strukturální fondy EU patří k nástrojům, které mají za cíl odstraňovat rozdíly mezi ekonomickou a sociální vyspělostí jednotlivých regionů EU. Česká republika získala bezprostředně po vstupu do EU možnost čerpat finance ze čtyř strutrukturálních fondů EU. Tato možnost byla v praxi realizována za pomoci pěti operačních programů pro období 2004–2006. Přestože toto programovací období již formálně skončilo, projekty, jimž byla přiznána podpora, mohou být realizovány až do konce roku 2008.
Pro využívání fondů Evropské unie v novém období, tj. v letech 2007–2013 připravila Česká republika celkem 26 operačních programů. Z tohoto počtu tvoří poměrně velkou část programy regionální – ROP NUTS II Severozápad, Moravskoslezsko, Jihovýchod, Severovýchod, Střední Morava, Jihozápad a Střední Čechy a programy přeshraniční spolupráce s Bavorskem, Polskem, Rakouskem, Saskem či Slovenskem. Dále program mezinárodní a nadnárodní spolupráce a síťové operační programy. Mezi tématické operační programy patří OP Doprava, Životní prostředí, Podnikání a inovace,Výzkum a vývoj pro inovace, Lidské zdroje a zaměstnanost, Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Integrovaný operační program, Technická pomoc, Praha Konkurenceschopnost a Praha Adaptabilita. Česká republika se řadí mezi chudší státy EU a v období 2007–2013 může ke zlepšení životní úrovně svých obyvatel čerpat z fondů EU přibližně 26,7 miliard €, což je zhruba 752,7 miliard Kč. Pro srovnání: výše rozpočtu ČR pro rok 2007 je 1 040,8 miliard Kč. Podpora z fondů EU, kterou může ČR bude moci čerpat, tak odpovídá 74 % státního rozpočtu roku 2007.
Co vše musí obsahovat žádost o poskytnutí dotace? Především je to název projektu, který by měl být stručný, výstižný a hlavně nezaměnitelný. Popis projektu by měl zahrnovat jeho cíl, zabezpečení, rozpočet, časový a finanční plán, ale i charakteristiku stávajících problémů a ohrožení, překážky při realizaci projektu, rizika apod. Dále je potřeba zdůvodnit potřebu podpory, stav před a po realizaci projektu, vliv projektu na životní prostředí a očekávané efekty z realizace projektu. Měla by být zajištěna implementace projektu do praxe, jeho propagace a publicita.
Po odeslání žádosti obdrží žadatel potvrzení o jejím přijetí s vyrozuměním o přijatelnosti projektu, formální a věcné úplnosti podané žádosti a o postoupení žádosti k dalšímu hodnocení. To provádí projektový manažer a nezávislí externí poradci, kteří vypracují posudek projektu a předají jej hodnotitelské komisi. O doporučení či nedoporučení projektu k poskytnutí dotace rozhoduje hodnotitelská komise složená z nezávislých zástupců agentur, Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, podnikatelské samosprávy, bank atd. Tito zástupci jsou, z důvodů objektivity hodnocení, losováni pro každé jednání hodnotitelské komise. Následuje schválení projektu a stanovení podmínek pro poskytnutí dotace, které stanovují pravidla, jimiž se žadatel musí řídit při realizaci projektu a také stanovenou dobu po ukončení projektu. Rozhodnutí o poskytnutí dotace stanoví částku finančních prostředků, která může být žadateli na daný projekt poskytnuta. Realizace projektu probíhá dle časového harmonogramu, který byl součástí projektu a podmínek pro poskytnutí dotace. Žádost o platbu se podává po ukončení realizace projektu. Po vyplacení dotace následujeještě povinný monitoring úspěšnosti projektu po dobu pěti let od poskytnutí peněžních prostředků.
Finanční prostředky získávané prostřednictvím programů čerpajících ze strukturálních fondů EU mohou být zajímavou příležitostí pro takřka všechny typy podnikatelských i nepodnikatelských subjektů v jakékoli fázi jejich rozvoje. Drobným podnikatelům pomohou nalézt startovací kapitál, malým a střední podnikům přinášejí podporu pro inovační a výzkumné projekty. Regionům, městům i obcím dávají příležitost pro realizaci či zlevnění jejich rozvojových projektů. Mezi důležité cílové skupiny patří i neziskové organizace.