Kreditní karty
štítek Účty čtení na 3 minuty
V předvánočním čase mnoho lidí opět řeší otázku, za co pořídit vánoční dárky v případě, kdy nedisponují dostatečnými peněžními prostředky. Nejčastější volbou bývají spotřebitelské úvěry od bank nebo použití kreditní karty. Získat kreditní kartu dnes není nijak složité, banky se doslova předhánějí se svými nabídkami. U řady kreditních karet již stačí pouze doložit pravidelný příjem
Na rozdíl od debetní karty, se kterou si ji lidé časti pletou, nepředstavuje kreditní karta přístup k financím uloženým na běžném účtu, ale jak už samotný název napovídá, představuje úvěr – kredit. Využitím kreditní karty při výběru peněz z bankomatu nebo placením zboží či služeb čerpáte půjčku. Můžete utrácet, i když na účtu peníze nemáte. Způsob čerpání je vysoce komfortní, oproti klasickému spotřebitelskému úvěru zde odpadá nutnost podávání žádosti o každou půjčku. Kreditní karta se vyplatí, pokud plánujete nakupovat za částku, která vzhledem k Vašim příjmům není nijak zvlášť vysoká a Vy tak budete schopni dluh brzy splatit. Karta má jednu velkou výhodu – existuje u ní takzvané bezúročné období. To je různě dlouhé – většinou se pohybuje mezi 30 a 51 dny. Nejdelší nabízí Citibank – až 55 dní. Bezúročné období znamená, že pokud částku splatíte včas, nemusíte platit žádné úroky navíc. Kreditní karta je tak vlastně výhodným úvěrem, který lze použít, kdykoli je to zapotřebí. I kreditní karta Vás ale bude něco stát. Je potřeba počítat s poplatkem za její vydání a také s poplatky spojenými za výpisy a vedení účtu. Částky se pohybují v řádech stokorun měsíčně, pouze Citibank a GE Money Bank mají kartu zcela zdarma. Je třeba si dát pozor, jestli není karta zdarma podmíněna minimálním ročním obratem. Minimální roční útrata pro vedení kreditní karty zdarma není výjimkou, jedná se o férový vztah mezi bankou a klientem. Po překročení bezúročného období se úvěr formou kreditní karty prodraží, výše ročního úroku je vysoká. U Citibank je výše úroku od 9,9 %, u ostatních bank až 20 %. Pro banku obecně není nevýhodné rozdávat kreditní karty zadarmo. Poměrně hodně klientů je s bankou následně spokojeno, takže si koupí i další její produkt (např. úvěr, hypotéku, investování apod.).
Nabídka kreditních karet je dnes opravdu velmi vysoká. Stále nejvíce klientů, téměř jedna třetina, využívá služeb České spořitelny, dále pak ČSOB, Poštovní spořitelny, Citibank či GE Money Bank. Jednou z novinek, na kterou se některé banky snaží nalákat nové klienty, je možnost mít svoji fotografii na přední straně karty. Nezmiňují však problém, který někdy může nastat v souvislosti se změnou kreditní karty. V naprosté většině případů musíte totiž nejdříve starou kartu zrušit, a poté požádat o novou včetně celého schvalovacího procesu. Další nabízenou službou je možnost nechat si vystavit dodatkovou kartu. Mít dodatkovou kartu k hlavní kreditní kartě není stále běžné, ale v případě vzájemné důvěry mezi partnery je to velmi užitečný prostředek. Počet dodatkových karet bývá většinou omezen.
Pokud hovoříme o kreditních kartách, můžeme je rozdělit do dvou skupin, a to na karty běžné a tzv. co-brandové. Jestliže vnímáte kreditní kartu jako platební prostředek a způsob, jak si prodloužit bezúročné prázdniny a ideálně tak využívat rodinné cash-flow, stačí Vám běžná kreditní karta. Co-brandové karty poskytují lidem za útraty v obchodech určité výhody nabízené partnerskými společnostmi. Držitelé karet mají např. nárok na různé typy slev, zvláštní odběr zboží a další. Co-brandové platební karty představují jeden z aktuálních trendů, kterým se český trh ubírá. Ukazuje se, že spotřebitelé dávají přednost právě kartám, jejichž používání jim může přinést dodatečný benefit. A právě proto jsou co-brandové platební karty v současné době tak populární.
Kreditní karta je výborným prostředkem, jak si vybudovat dobrou kreditní historii. V případě, že budete mít u Vaší vydavatelské banky dobrou kreditní historii, bude pro Vás mnohem snazší sjednat si dlouhodobý úvěr nebo hypotéku. I přesto, že v ČR vládnou debetní karty, které nedovolují přečerpat zůstatek na účtu, zájem o kreditní karty, které dominují především v USA, každoročně stoupá.