Stavba tunelu Blanka se údajně o půl roku prodlouží

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Stavba tunelu Blanka, který je součástí budovaného pražského městského okruhu, by měla být dokončena s šestiměsíčním zpožděním v červnu 2012. Navíc se pravděpodobně nepodaří dodržet původně určenou cenu 21,2 miliardy korun. Ta by měla být nejméně o pět miliard vyšší. S odvoláním na zdroj, který je o přípravě stavby informován, to uvádí Hospodářské noviny (HN). Politici i představitelé stavebních firem toto tvrzení ale odmítají.

Časovému skluzu podle HN nasvědčuje pohled do účetnictví magistrátu, který na stavbu v rozpočtu vyčlenil 7,4 mld. Kč. Ke konci července ale bylo prostavěno jen 2,2 mld. Kč. Primátor Pavel Bém však pro HN uvedl, že „platí smlouva s nabídkovou cenu a harmonogramem prací včetně dokončení díla“.

HN ale uvádějí, že se v polovině července kvůli termínu rozhořel ostrý spor mezi společností Metrostav a firmou ČKD, která do tunelů dodává technologie. Metrostav, který je hlavním dodavatelem, oznámil, že stavební část odevzdá nejméně o půl roku později, než slíbil. Důvodem prý jsou dva propady půdy ve Stromovce, což podle HN zvýší i celkové náklady. Mluvčí Metrostavu František Polák však uvedl, že firma zatím nemá indicie, že by cena měla být vyšší. „Zpoždění bude eliminováno,“ podotkl.

To je však obtížné podle HN ověřit, protože Metrostav i firma IDS, která pro město stavbu dozoruje, odmítají zveřejnit nynější harmonogramy prací. „Ty, jež visely donedávna na webu, Metostav stáhl,“ informují HN. Naopak Jiří Zeman z odboru městského investora pražského magistrátu potvrdil, že „je nesporné, že vše nebude v tom termínu, jak se naplánovalo.“

Tunelový komplex Blanka, který je součástí severozápadní části městského okruhu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou, by měl být hotov v roce 2011. Výstavba severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu mezi Špejcharem a křižovatkou Pelc-Tyrolka začala loni. Silnice povede tunely pod Letnou a pod Stromovkou.

Tunel má délku 6,4 kilometru, přitom 5,5 kilometru vede pod zemí. Po propojení s tunely Zlíchovským, Strahovským a Mrázovkou bude tato soustavu tunelů měřit celkem 17 kilometrů, a vznikne tak nejdelší městský tunel v Evropě. V roce 1998 magistrát původně spočítal náklady na osm miliard korun.

Při stavbě tunelu se v říjnu a květnu minulého roku propadla půda ve Stromovce. Na místě květnového propadu, který vznikl nedaleko bývalé Šlechtovy restaurace, byl kráter o průměru zhruba 30 metrů. Metrostav musel následně z rozhodnutí Báňského úřadu ražbu zastavit a nadloží ve Stromovce zpevnit.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí