Češi při krizi šetří na jídle a na oblečení
štítek Stalo se přečtete do minuty
Domácnosti v Česku kvůli krizi nejčastěji šetří na jídle, oblečení a na výdajích na dovolenou. Ukázal to průzkum agentury Median, která pro Mladou frontu Dnes mezi 538 respondenty zjišťovala, jak se lidé s krizí vyrovnávají.
Téměř tři čtvrtiny dotázaných uvedly, že se krize odrazila v jejich životním stylu. Lidé přiznávají, že se nejčastěji krizi brání nákupem levnějších potravin nebo tím, že jich koupí méně. Snaze ušetřit na jídle nahrává fakt, že v porovnání s loňským rokem jeho ceny v mnoha případech klesly. Zlevnilo hlavně pečivo a mléčné výrobky, připomíná MfD.
Vůbec nejohroženější se cítí lidé mezi 35 a 44 lety, na které podle jejich tvrzení dopadla hospodářská krize nejvíce. „Mají velké výdaje,“ uvedl šéf agentury Median Přemysl Čech.
Nejvíce se však podle průzkumu snaží šetřit senioři, 60 procent z nich například hledá levnější jídlo, případně ho kupují méně. Jejich příjmy sice neklesají ani v krizi, na důchodce však dopadá zdražování energie a především vzestup nájemného.
Lidé v Česku se navíc s krizí neumějí tolik vyrovnat. „Na Západě už dávno vědí, že podobné jevy chodí ve vlnách a že se to zase zlepší, tady lidé nejsou na nezaměstnanost zvyklí,“ míní psycholog Slavomil Hubálek.
Podle průzkumu mnohem více šetří ženy. Například v obchodě jich po levnější značce potravin sáhne 41 procent. Stejně se zachová jen 24 procent mužů. „Je to určitě do jisté míry dáno i tím, že ženy mají nákupy častěji na starosti. Ale zároveň jsou v tomhle starostlivější a zodpovědnější,“ míní ředitel agentury Čech.
Zdroj: Finanční noviny