Zimní obutí našich vozidel
štítky Cestování Právo čtení na 2 minuty
I když jsou letošní podzimní teploty nadprůměrně vysoké, nezadržitelně se blíží doba, kdy jako každý rok budou řidiči muset řešit otázku zimních pneumatik. Ze zkušeností z minulých let nechávají přezutí svých aut na poslední možnou chvíli, kdy už je pro ně jízda na letních pneumatikách nebezpečná. Musí pak ale samozřejmě počítat s tím, že je čekají dlouhé fronty v přeplněných autoservisech, protože takto jedná většina řidičů. Kdo se chce dlouhému čekání vyhnout, už teď si může objednat přezutí ve většině našich autoservisů.
Existuje ovšem šance, že se letos situace s přezouváním pneumatik změní, a to k lepšímu. Od 1.července 2008 začala být totiž účinná vyhláška Ministerstva dopravy, která zavedla dvě úplně nové příkazové dopravní značky, a to značku Zimní výbava a Zimní výbava – konec. Co nového takové značky přinesou? Především to, že v místech, ve kterých budou tyto značky umístěny, platí povinnost mít vozidlo vybaveno zimními pneumatikami v období od 1.listopadu do 30.dubna. Tento příkaz se vztahuje na vozidla kategorie M a N, tedy pro motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob a pro motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů. Vyhláška dále stanovuje předepsanou povinnou hloubku dezénu hlavních dezénových drážek pneumatik a to nejméně 4 mm na všech kolech motorových vozidel, u kterých maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kg a hloubku 6 mm na všech hnacích kolech u takových motorových vozidel, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 3500 kg. Z uvedeného vyplývá, že se tato povinnost nevztahuje například na přívěsy, ale jen na vozidla, která přípojné vozidla táhnou. V případě, že je daná vozovka pokryta dostatečnou vrstvou sněhu, lze tyto pneumatiky nahradit sněhovými řetězy.
Co čeká na ty, kteří by se rozhodli tuto značku ignorovat a pokračovali by dál v jízdě s použitím letních pneumatik? Jelikož dopravní značka Zimní výbava patří mezi dopravní značky příkazové, její nedodržení může být sankciováno částkou dosahující až 2500 Kč a navíc takoví řidiči, kteří příkaz nedodrží, mohou být „odměněni“ jedním trestným bodem.
Na zimních pneumatikách se nevyplácí šetřit. Již při venkovní teplotě nižší než 7 °C je použití zimních pneumatik daleko bezpečnější. Složení gumy a vzorek jsou totiž naprosto odlišné od pneumatik letních. S použitím zimních pneumatik budete mít zaručenu kratší brzdnou dráhu, větší záběr hnaných kol a samozřejmě lepší držení stopy, a to i při zatáčení. K dispozici jsou dnes řidičům výsledky různých testů, které se zabývaly otázkou bezpečnosti a kvality jednotlivých druhů pneumatik. Kdo si chce zajistit bezpečnou zimní jízdu, pořídí si pneumatiky dražší a kvalitnější. Jejich cena se běžně pohybuje přibližně kolem 1300 Kč za kus. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že pokud se lidé nechají nalákat na levné pneumatiky, které ovšem nedisponují požadovanou kvalitou, ušetří maximálně kolem 1000 Kč za celé auto. Pokud si ale uvědomíme, kolik stojí způsobená nehoda, úspory na levných pneumatikách se opravdu nevyplatí. Nemluvě o tom, jakou cenu má lidský život, který by mohl být kvůli pár korunám zmařen.