Poradna: Drobný podnikatel zaměstnavatelem

přečtete do minuty | přečteno 2×

foto: Canva, ilustrační fotografie

Lukáš: Jsem OSVČ, všechny činnosti si dělám sám. Nyní uvažuji, že bych někoho zaměstnal, musím kvůli tomu založit s. r. o.? Jak je to administrativně náročné?

Zaměstnavatelem můžete být, i když jste osobou samostatně výdělečně činnou, nemusíte zakládat společnost s ručením omezeným. Administrativa spojená se zaměstnáváním zaměstnanců je značná, pravděpodobně budete kvůli mzdové agendě externě spolupracovat s nějakou účetní nebo agenturou. Každý měsíc je nutné zasílat doklady a platby na finanční úřad, OSSZ a zdravotní pojišťovnu, současně se musí veškeré rozhodné skutečnosti archivovat a evidovat pro případnou kontrolu. S ohledem na povinnosti a náklady spojené s přijmutím zaměstnance je minimální rozdíl mezi přijmutím jednoho či dvou zaměstnanců.

TIP: Kalkulačka čisté mzdy

Pozor na povinné pojistné

Při finančním plánování a kalkulaci je potřeba pamatovat na to, že mzdové náklady budete mít vyšší o 33,8 %, než je sjednaná hrubá mzda mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, neboť za každého zaměstnance budete navíc platit sociální pojištění (24,8 % z hrubé mzdy zaměstnance) a zdravotní pojištění (9 % z hrubé mzdy zaměstnance). Navíc je nutné počítat s dalšími platbami a položkami – např. právě za vedení mzdové agendy, za pracovní pomůcky pro zaměstnance, platbou komerčního pojištění, výdajů za stravování apod. Jako zaměstnavatel budete navíc platit zaměstnanci minimálně 4 týdny dovolené během roku, takže mzdové náklady na skutečně odpracovanou hodinu práce zaměstnance mohou být značně vyšší než se na první pohled zdá.

Nutná kalkulace

Zejména OSVČ-zaměstnavatelé by si měli vždy před přijmutím nového zaměstnance do pracovního poměru provést finanční propočty, jak jim tento krok zlepší pracovní, finanční a konkurenční podmínky na trhu.

Petr Gola

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí