Eliminace rizika neplacení

přečtete do minuty

foto: Unsplash, ilustrační fotografie

OSVČ vykonávají svoji samostatnou činnost za zcela jiných podmínek, než zaměstnanci pracují. Na OSVČ se totiž mimo jiné nevztahují ustanovení zákoníku práce.

Zaměstnanci mají v případě obdržení výpovědi nárok na odstupné, dvouměsíční výpovědní lhůtu a vztahuje se na ně legislativa upravující pracovní den. OSVČ tedy nesou mnohem větší riziko. Naprostá většina OSVČ se v praxi setkala s tím, že některý z odběratelů nezaplatil.

Prověření odběratelů

Výkon činnosti u OSVČ nekončí splněním zakázky a vystavením faktury, ale až připsáním peněz na bankovní účet. I drobní živnostníci by si měli tedy dopředu nové zákazníky prověřit v různých rejstřících, získat osobní názor od fundovaných lidí. U nižších částek alespoň získat recenze na internetu. Případně vyžadovat zálohu a fakturovat ukončené činnosti po částech. Případné neuhrazené faktury je nutné řešit co nejdříve po splatnosti. Čím později se nezaplacené částky řeší, tím výrazně klesá šance na jejich úhradu.

Prohloubení spolupráce se stávajícími zákazníky

Zodpovědné OSVČ si pravidelně vyhodnocují spolupráci se svými zákazníky, tj. jaký obrat jim z dané činnosti plyne, časová náročnost, průběh dané zakázky (např. řešení různých sporů, úroveň vzájemné komunikace, platební morálka). V praxi se řadě OSVČ vyplácí prohlubování spolupráce s nejlepšími zákazníky než hledání nových neprověřených zákazníků.

Řízení pohledávek

Před zahájením samostatné výdělečné činnosti je nutné počítat s vyšší samostatností, odpovědností a rizikem a také s tím, že kromě času věnovaného vlastní činnosti bude nutné i řídit pohledávky. V praxi totiž platí, že než nezaplacená větší zakázka, to raději zaplacená menší.

Petr Gola

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí