Lídři českých firem srší optimismem
čtení na 2 minuty
Věří v růst, sázejí na inovace a nové technologie, bojí se však nedostatku pracovní síly.
Generální ředitelé českých firem očekávají veleúspěšný rok. Celkem 87 % z nich věří, že jim letos porostou tržby. Jde o historicky nejvyšší hodnotu, jak ukázal již devátý ročník Českého průzkumu názorů generálních ředitelů. Ten mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu provedla poradenská společnost PwC ČR. Největší příležitostí k růstu v letošním roce budou inovace. Velké obavy naopak vyvolává nedostatek kvalifikovaných lidí a přílišná regulace.
Související
Růst potáhnou inovace a technologie
Největší příležitost k růstu pro letošní rok vidí čeští generální ředitelé ve vývoji nového produktu či služby (26 %). Uvědomují si, že musí držet krok s nejnovějšími trendy, a proto ani rychlost technologických změn nevnímají jako hrozbu pro svůj byznys. Jako nejperspektivnější vidí firmy robotiku (42 %) a rozšíření cloudu (31 %), které na jedné straně šetří náklady a zároveň jsou prostředkem k získání větších zisků. Během tří až pěti let se pak pro 28 % firem stane významnou i umělá inteligence a internet věcí.
„Čím dál větší důraz na digitální technologie a robotizaci by ve svém důsledku měl vést ke snížení nákladů a k lepší kvalitě a dále částečně pomoci vyřešit problém s nedostatkem pracovní síly, kterého se v současnosti obává 89 procent generálních ředitelů. A protože to nudné a jednoduché budou dělat roboti, měli by z toho benefitovat i sami zaměstnanci, kteří se budou moci soustředit na zajímavější práci s větší přidanou hodnotou,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC ČR.
Důraz na tuzemsko
Další strategickou příležitostí pro lídry českých firem je růst na domácím trhu. Spoléhá na něj 29 % dotázaných. Pětina pak sází na růst na stávajícím zahraničním trhu a sedm procent věří v expanzi na trhy nové. „Zdá se, že síla domácí ekonomiky dává generálním ředitelům jistotu, že jsou domácí trh schopni maximálně využít pro svůj růst. Inovace služeb a výrobků stále zůstává prioritou. Zaměření na domácí trh podporuje i fakt, že počet firem, které plánují zahraniční expanzi, se zmenšil téměř na polovinu,“ doplňuje Jiří Moser. Z růstu české ekonomiky mají firmy obavy jen mírné. Zhruba 48 % z nich věří, že ekonomika v tuzemsku poroste ještě alespoň další tři roky.
Čeho se naopak lídři českých firem v letošním roce nejvíce obávají, je nedostatek lidí s potřebnými znalostmi a dovednostmi, který může ohrozit jejich podnikání. Dostupnost kvalifikovaných zaměstnanců je noční můrou pro 89 % z nich. Hned na druhém místě je nekvalitní a těžko uchopitelná legislativa a přílišná regulace, která na podnikatele klade značnou administrativní zátěž.