Jak zvládnout Vánoce s grácií? 5 tipů pro majitele e-shopů
čtení na 3 minuty
Je konec října, na pultech supermarketů se pomalu objevují první čokoládové kolekce a čím dál více obchodů začínají zdobit vánoční dekorace. Opravdová předvánoční horečka, která vypukne již zhruba za měsíc, se totiž nezadržitelně blíží, a je proto nyní optimální doba vychytat poslední nedostatky, aby nejen kamenné, ale především internetové obchody nápor zákazníků ve zdraví přežily.
„Konec léta byl ideálním časem na celkovou analýzu předvánočního období loňského roku, jeho vyhodnocení a nastavení plánu na letošek. Nyní by už měli majitelé e-shopů mít představu, jak blížící se nákupní šílenství zvládnout. Důraz je potřeba klást na zabezpečení veškerých interních procesů, ale také je potřeba zajistit, že hladký chod nenaruší ani žádné ‚vnější vlivy‘. Stejně jako po celý rok – možná i dvojnásob – pak platí, že hlavní je spokojený zákazník. Proto není radno zahrávat si s jeho důvěrou a pod vidinou rostoucí křivky tržeb slibovat něco, co není ve vašich silách,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Související
1. Zajistěte, aby zboží dorazilo včas
Přestože v samotném obchodě poběží vše na drátkách, může se snadno stát, že zákazník své zboží nedostane včas a vánoční nálada bude ta tam. Navíc právě včasné doručení zboží patří k faktorům, které významně ovlivňují loajalitu zákazníka k danému e-shopu. Než zákazníkům slíbíte, že zvládnete do Štědrého dne doručit i zboží objednané 22. prosince, zjistěte si, jaké jsou možnosti České pošty, přepravních společností i výdejních míst typu Uloženka nebo Zásilkovna. Pokud chcete a můžete, nabídněte zákazníkům také možnost osobního převzetí, např. v kamenné prodejně přidružené nebo v místě sídla e-shopu.
2. Využijte cílenou reklamu a retargeting
Specializovaným obchodům může pomoci přilákat více zákazníků cílená reklama, např. na Facebooku, kde se bude zobrazovat vybrané skupině lidí, u kterých je zvýšená šance, že je nabízené produkty zaujmou. Zároveň se minimálně před Vánoci hodí připomenout prostřednictvím retargetingu. Ten je zacílený na zákazníky, kteří již e-shop navštívili a prohlíželi si konkrétní zboží, možná jej už i vložili do košíku, ale před dokončením objednávky stránky opustili. „Právě teď, v období Vánoc, má retargeting velký potenciál, protože může přesvědčit váhající zákazníky ke koupi. Zajímavé výsledky mají také metody, kdy se potenciálním zákazníkům zobrazují podobné produkty z vaší nabídky,“ doplňuje Miroslav Uďan.
3. Zpřehledněte a zatraktivněte nabídku
Pro mnoho lidí jsou Vánoce malou noční můrou především kvůli tomu, že vůbec netuší, čím mají své blízké obdarovat. Právě tito zákazníci pak ocení, je-li zboží v e-shopu rozděleno i podle toho, pro koho je daný produkt primárně určen. Minimálně v průběhu adventu se proto hodí mít produkty v internetovém obchodě rozdělné také do kategorií „pro ženy“, „pro muže“, „pro dědečka“, „pro dceru“ a podobně. Je-li součástí vaše e-shopu i blog či online magazín, můžete pro zákazníky nachystat celé články s tipy, jaký dárek potěší manželku, rodiče nebo děti.
A aby bylo pro zákazníky nakupování ještě zábavnější, přichystejte pro ně také speciální vánoční akce. Vytvořte online „adventní kalendář“ a každý den jim přichystejte malé překvapení – slevu na konkrétní zboží nebo na celý nákup, akci 1 + 1, dopravu zdarma, dárek k objednávce a podobně.
4. Nepřestávejte komunikovat
Přímo úměrně s nárůstem objednávek narůstá v předvánočním čase také počet dotazů a přípomínek. A právě v tomto období je více než kdy jindy důležité na všechny otázky odpovídat, ideálně do 24 hodin. Pokud to rozpočet dovolí, je vhodné najmout si před Vánoci pomocnou sílu, díky které zajistíte optimální komunikaci mezi obchodem a návštěvníky e-shopu. Nechat totiž zákazníky čekat se rozhodně nevyplácí. Místo toho, aby čekali dva dny na odpověď, totiž raději nakoupí jinde. Zároveň je důležité nenechat se semlít náročnou situací a udržet si profesionální přístup, zákazníci jsou totiž velmi citliví také na tón, kterým s nimi prodejce komunikuje.
5. Připravte se na povánoční kolotoč
Ač se může zdát, že Štědrým dnem veškeré nákupní šílenství končí, opak je pravdou. Kromě toho, že ještě před Silvestrem začnou obchody lákat zákazníky na první kolo povánočních slev, spousta lidí bude muset vyřešit nepříjemný problém – jak naložit s nevhodnými dary. Nabídněte proto zákazníkům prodlouženou lhůtu na výměnu nebo vrácení zboží, například do konce ledna. Ulevíte tak nejen jim, ale i sobě.