Cestování za prací
štítky Cestování Zaměstnání čtení na 3 minuty
Když se podíváme do zahraničí, není žádnou výjimkou, kdy lidé do svých zaměstnání denně dojíždějí více než několik desítek kilometrů. Pokud se jim vyskytne lukrativní nabídka práce mimo místo jejich bydliště, nevadí jim každý den vstávat o nějakou tu hodinu dřív a strávit část dne cestováním mezi městy.
Možná je to tím, že dopravní infrastruktura je u nich dobře řešená, možná jde jen o zažitou věc, kterou si ani neuvědomují. V České republice není tento trend zatím nijak veliký. Lidé se snaží najít si práci ve městě, ve kterém žijí a pokud možno co nejblíže od domova, aby svůj čas strávený v autě nebo prostředcích městské hromadné dopravy omezili na minimum.
Co se týče meziměstského cestování, není se čemu divit. Vidina brzkého ranního vstávání není nijak lákavá. Navíc dopravní situace v ranních hodinách vše ještě více komplikuje. Do velkých měst každé ráno dojíždějí lidé hlavně z předměstských částí a kolony jsou tak na každodenním pořádku. Právě doprava je jedním z důvodů, proč lidé odmítají za svým zaměstnáním cestovat více, než uznají za vhodné. Říkají si, že je pro ně lepší využít svůj čas jinak a lépe, než řízením na silnicích plných nervózních řidičů. Tím se ale připravují o možnost pracovního rozvoje, získání lepších pozic a tím i lepšího finančního ohodnocení.
Řešením do budoucna by mohla být možnost využívání meziměstské dopravy. Ačkoliv je často slyšet, že takto by se cesty do práce značně prodražily, není to úplně tak. Kdybychom si spočítali, kolik zaplatíme za lístek městskou dopravou a kolik nás stojí benzín zvláště v případě, pokud cestujeme v autě sami, výsledek by byl přinejmenším srovnatelný. Navíc pro nás vyplývají další výhody. Cestou v hromadné dopravě nám odpadá nutnost neustálého soustředění se na řízení, spíše si můžeme po ránu ještě odpočinout nebo svůj čas využít ke čtení pracovních materiálu, případně k práci na notebooku. Odpadá nám také starost s hledáním parkovacího místa a placení parkovného.
Jednou z možností, která se nám k pravidelnému cestovaní za prací naskytuje, je nabídka služeb Českých drah. Ty pro lidi pravidelně dojíždějící do jiných měst vytvořily takzvané traťové jízdenky. Při koupi takové jízdenky si můžete vybrat, zda chcete cestovat v 1. či 2. třídě. Prodávají se na různě dlouhá období, a to na týden, měsíc a čtvrtletí. Jsou vždy obousměrné a navíc i přenosné. Tyto jízdenky jsou nabízeny pouze pokud do vzdálenosti 120 km. Nad tuto vzdálenost je možno využít dalšího produktu a to jízdenek Klasik, pro které jinak platí to samé jako pro normální traťové jízdenky. Tím, že platí i pro dojíždění na větší vzdálenosti, můžete je využít pro cestování po celé republice. Její cena je například u měsíční jízdenky 1224 Kč na cestování 2.třídou a 1714 Kč na cestování 1.třídou. Může se to zdát hodně, ale pokud si uvědomíme, že týdně pojedeme pětkrát tam a zpět, jedna jízda nás vyjde na 122,4 Kč, popř. na 171,4 Kč. Pokud máme z domova blíže na autobusové než na vlakové nádraží, je možné využít i těchto služeb. Některé přepravní společnosti nabízejí cesty velmi luxusními autobusy, nicméně případným problémům s dopravní situací se ani tak nevyhneme. Je zřejmé, že lidé budou v nejbližší době stále preferovat práci ve svém městě a není se čemu divit. Možná by ale stálo za to zamyslet se nad tím, jestli jim tím neuniká jiná a lepší možnost práce. Zvláště pak v místech s vysokou mírou nezaměstnanosti, kde je dojíždění za prací do jiných měst téměř nezbytností. S přibývajícím množstvím aut na silnicích a s rostoucím počtem domácností, které se stěhují mimo velká města, bude tato otázka stále aktuálnější.