Daň z přijmu fyzických osob
štítky Daně Osobní finance čtení na 4 minuty
Přehled hlavních změn zdaňování příjmů fyzických osob pro rok 2008 Uvedené změny mají dopad pouze na poplatníky s příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti. bude zrušen minimální základ daně jako výdaj již nebude možné uplatnit zaplacené pojistné na sociální a zdravotní pojištění, a to jak u poplatníků, kteří uplatňují prokazatelně vynaložené výdaje, tak u poplatníků, kteří uplatňují výdaje procentem z příjmů zvyšuje se limit pro uplatnění daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně u příjmů autorů za příspěvky do novin, časopisů, rozhlasu nebo televize plynoucí ze zdrojů na území ČR, a to ze 3 000 Kč na 7 000 Kč bude zrušena možnost výpočtu daně z příjmů dosažených za více zdaňovacích období
Uvedené změny vyplývající z návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů, resp. z návrhu novely zákona o daních z příjmů, která je jeho součástí, se vztahují na fyzické osoby obecně a nikoliv pouze na živnostníky.
- -bude zrušeno společné zdanění manželů
- -zavádí se jednotná sazba daně ve výši 15 % a v této souvislosti se ruší zvláštní režim pro vybrané příjmy ze zahraničí, které byly zahrnuty do samostatného základu daně
- -pro rok 2008 se zvyšují slevy na dani:
- -na poplatníka ze 7 200 Kč na 24 840 Kč
- -na druhého z manželů bez vlastních příjmů ze 4 200 Kč na 24 840 Kč
- -na poživatele částečného invalidního důchodu z 1 500 Kč na 2 520 Kč
- -na poživatele plného invalidního důchodu z 3 000 Kč na 5 040 Kč
- -na držitele průkazu ZTP/P z 9 600 Kč na 16 140 Kč
- -na studenta z 2 400 Kč na 4 020 Kč
- -daňové zvýhodnění na vyživované dítě 6 000 Kč na 10 680 Kč
- -limit daňového bonusu ze 30 000 Kč na 52 200 Kč
- -umožňuje se uplatnit slevu na poplatníka i poživatelům starobních důchodů
- -horní sazba daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně se stanovuje na 15 %
- -zrušuje se osvobození úrokových výnosů z hypotečních zástavních listů
Změny dotýkající se poplatníků, kteří nepodnikají, resp. nemají příslušný majetek zahrnut do obchodního majetku.
- -prodlužuje se časový limit pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů ze 6 měsíců na 5 let, s výjimkou příjmů z prodeje investičních cenných papírů a cenných papírů kolektivního investování u osob, jejichž celkový podíl, přímý i nepřímý, na základním kapitálu a hlasovacích právech společnosti nepřevyšoval v době 24 měsíců před prodejem cenných papírů 5 %, kde je zachován časový test 6-ti měsíců
- -zavádí se limit 3 500 Kč pro osvobození hodnoty přechodného ubytování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce
- -sjednocuje se a zvyšuje se limit pro osvobození příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění se státním příspěvkem a na soukromé životní pojištění, které zaměstnavatel hradí za zaměstnance, a to na 24 000 Kč ročně
- -základem daně (základem pro výpočet zálohy) u příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků jsou tyto příjmy zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů povinen platit zaměstnavatel sám za sebe nebo tyto příjmy zvýšené o částku odpovídající příspěvku zaměstnavatele na povinné zahraniční pojištění stejného druhu (tzv. „superhrubá“ mzda)
- -samostatným základem daně pro daň vybíranou srážkou ve výši 15% u zaměstnance bez podepsaného prohlášení k dani u příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků nepřesahujících v úhrnu od téhož plátce 5.000 Kč hrubého (6 odst. 4) je také tzv. „superhrubá“ mzda
- -pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění placené zaměstnancem nebo příspěvek na povinné zahraniční stejného druhu uhrazený zaměstnancem již nebude snižovat základ daně u příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků
- -se zavedením tzv. superhrubé mzdy se upřesňují náležitosti mzdových listů
Zrušení osvobození úrokových příjmů z hypotečních zástavních listů (HZL)
Hlavními důvody vládního návrhu na zrušení osvobození úrokových příjmů z HZL jsou:
- -výrazné zjednodušení spravovatelnosti těchto příjmů, neboť HZL mohu objektivně generovat také zisky nebo ztráty z prodeje před lhůtou splatnosti, které však od daně nejsou osvobozeny, a proto poplatníci musí klíčovat související náklady, aniž by bylo možné stanovit univerzální pravidlo,
- -skutečnost, že emitent již nemá povinnost získané zdroje směrovat pouze na úvěry k řešení bytových potřeb, ale pouze obecně do nemovitostí,
- -významné snížení daňového zatížení u poplatníků – FO s vyššími příjmy z důvodu navrhované jedné sazby daně z příjmů, což několikanásobně pokrývá očekávané zdražení hypoték o 0,5% z tohoto titulu a samozřejmě existující možnost odpočtu úroků od základu daně až do výše 300 tis. Kč.
Co se týče podpory pořizování hypoték, tak možnost odpočtu úroků z hypotéčních úvěrů z daně (DPFO) zůstává stále zachována.